En una jornada que s’està celebrant aquest matí a la seu de la Federació de Municipis de Catalunya, una cinquantena d'assistents s’han reunit per analitzar i posar en comú la millor manera de gestionar i treure el màxim benefici d’aquesta nova forma de vida i de turisme, complint amb la legislació actual

La jornada ha estat inaugurada per la secretària general adjunta de l'FMC, Carolina Telechea






21/06/2024

L’autocaravanisme ha revolucionat el campisme que tradicionalment era relegat únicament als càmpings. A la Unió Europea, els vehicles qualificats d’autocaravanes arriben a la xifra de 2.500.000 (2021) i això suposa un potencial, d’almenys, 5.100.000 turistes a l’any distribuïts per tota la geografia europea. D’altra banda, l’activitat autocaravanista no es limita als mesos d’estiu, sinó que s’estén a tots els mesos de l’any sense interrupció.

Parlar de tot això i analitzar el context normatiu actual, quins són els tipus d’autocaravanistes i formes de viatjar, aparcar o acampar, senyals al·legals, ordenances municipals i necessitats i drets bàsics, és l’objectiu de la jornada d’avui, en la què hi participen principalment càrrecs electes de les àrees de turisme i tècnics de les entitats adherides a l’FMC.

Carolina Telechea ha afirmat en la seva intervenció que "per a molts ajuntaments gestionar aquest fenomen no sempre resulta fàcil tot i estar regulat per diverses normatives, ja que cal aparcar en espais especialment indicats o en les zones d'acampada establertes, sobretot quan es vol fer en àrees naturals o en espais protegits, o bé optar per càmpings o campaments de turisme”, i ha afegit que "amb aquesta jornada, des de l’FMC confiem que resulti d’interès i, sobretot, d’utilitat a l’hora de gestionar aquest nou tipus de turisme innegablement a l’alça”.

Els primers ponents, Ramon Lamiel Villaró, director del Servei Català de Trànsit, i Ana Maria Pinto i Piera, subdirectora general de Seguretat Viària, han parlat del context actual i el marc normatiu.

A continuació, ja ens endinsem en el concepte d’autocaravanisme. Així parlem de la seva definició i filosofia, del tipus d’autocaravanistes i formes de viatjar, de si són simplement conductors o turistes, sobre què considerem aparcar i acampar, de quins són els senyals ‘al·legals’ i de les ordenances municipals i les necessitats i drets bàsics. En aquest debat hi participen Jesús Zarco Brunner (de Presidència d’AcaVANça), Juanma Nicola (de la Secretaria d’Organització a AcaVANça) i José Pardo Bonias (perit judicial i funcionari examinador de la DGT a la Prefectura Provincial de Trànsit de Barcelona i expert en seguretat vial).

Finalment, Sandra Fumaña (tècnica de turisme del Consell Comarcal d’Osona) ha mostrat com ha estat l’experiència concretes a la comarca d’Osona.