El curs està adreçat principalment al personal de l’administració local interessat en utilitzar dades per millorar la gestió municipal, la transparència i la comunicació amb la ciutadania, analistes de dades, responsables de transparència, tècnics i tècniques de comunicació, tècnics i tècniques de participació ciutadana, gestors i gestores de projectes, responsables d’innovació, tècnics i tècniques de serveis socials que treballen amb dades demogràfiques i socioeconòmiques i que vulguin millorar la seva anàlisi i presentació, responsables de pressupostos participatius interessats en utilitzar dades per involucrar els ciutadans i les ciutadanes en la presa de decisions pressupostàries.
Aquest curs els pot ajudar a analitzar, interpretar i presentar informació de manera més efectiva en les seves respectives àrees de treball.
El termini d’inscripció finalitza el 28 d’agost de 2024.
A més, en aquesta activitat formativa, explicarem les tasques dels usuaris i usuàries, que són les persones que determinen la selecció dels elements que formen part de la descripció, coneixerem les diferents categories del personal bibliotecari i les capacitats necessàries per a desenvolupar les seves funcions, comprovarem l'evolució de l'arquitectura i organització d'espais bibliotecaris i l'equipament bàsic que podem trobar, veurem les diferències entre gestió i desenvolupament de la col·lecció, així com els processos de selecció i adquisició, i definirem la dinamització de biblioteques i els seus tipus i aplicar el màrqueting per a promocionar la nostra biblioteca.
El termini d’inscripció finalitza a les 15 hores del dia 28 d’agost de 2024.
En el curs, que està adreçat principalment al personal administratiu públic local, parlarem de la planificació i el desenvolupament de projectes culturals a les administracions públiques, de l’expressió cultural a través de la joventut i d’exposicions sostenibles.
Les noves eines tecnològiques agilitzen processos, resolen dificultats amb facilitat i satisfan necessitats quotidianes. Es tracta d’un canvi de paradigma que afecta nombrosos àmbits de la societat i el sector social no resulta aliè a aquesta acceleració i transformació general. Moltes d’aquestes eines digitals estan canviant també avui els serveis socials, en un camí que tot just acaba de començar i que té un llarg recorregut per definir, tant en els serveis socials bàsics com en els especialitzats, tant en els de caràcter local com en els d’abast general i tant en els serveis socials públics com en els privats protagonitzats principalment per entitats del tercer sector.
En aquest context de revolució digital en el que estem immersos, els impactes en les organitzacions socials i del tercer sector són amplis i transversals; la transformació digital afecta la gestió, la intervenció i la relació que tenen les persones ateses amb els propis serveis, entre d’altres. Es plantegen una multiplicitat de reptes per tal que els serveis socials vagin de la mà de la digitalització; el sector social ha de vetllar per donar resposta a les necessitats de la societat en aquest àmbit.
La present proposta formativa de l’FMC s’adreça als equips de Serveis Socials Bàsics d’ajuntaments i consells comarcals amb la finalitat de generar coneixement, habilitats, actituds i motivació per traslladar la visió i l’enfocament de les solucions digitals innovadores al seu àmbit d’intervenció.
El curs està dissenyat per aconseguir una repercussió aplicada, amb nivell i tipologies d’aprenentatge que impliquin un anar i venir continu de la teoria a la pràctica i la reflexió sobre aquesta. I que això permeti elaborar de manera participada i dialogada una pauta clara per a la implementació d’un model d’intervenció més avançat en l’atenció primària de Serveis Socials.
La formació dels i les professionals sovint no recull suficientment ni l’afrontament de l’estrès, ni la prevenció del burn-out (esgotament professional o estrès laboral crònic), ni el desenvolupament de l’estratègia personal i professional. La manca d’atenció als aspectes del mateix professional en relació a la seva tasca és una de les causes de l’esgotament professional. Cada cop hi ha més consciència de la importància dels coneixements i les habilitats que són necessàries en la prevenció de l’esgotament emocional i en una actitud proactiva per dissenyar la pròpia estratègia personal i professional.
La síndrome del burn-out figurarà en la Classificació Internacional de Malalties (CIE-11) de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). S’estima que afecta el 10% dels treballadors/es i, en les seves formes més greus, entre el 2% i el 5%. Aquest trastorn afecta més a treballadors/es que tenen ocupacions relacionades amb l’atenció a les persones.
Per això, des de la Federació de Municipis de Catalunya considerem que és especialment útil aquesta atenció a la gestió emocional en les noves condicions de treball generades per la postpandèmia i l’angoixa per les crisis (estructural, guerres, energètica, mediambiental, etc.).
El curs esta adreçat principalment al personal de l’administració de les àrees de serveis socials i d’educació. Durant el curs cal estar disposat a intercanviar de forma activa les experiències i fer un treball de lectura i reflexió entre sessions.
El termini d’inscripció finalitza el dia 12 de setembre de 2024.
Aquest curs, que se celebrarà els dies 18 i 25 de setembre, ofereix tècniques de disseny i elaboració de narratives eficaces en l’àmbit professional, partint d’una premissa bàsica: abans d’explicar un relat cal entendre com és, com sent i en quina història viu el públic destinatari. Només a partir d’aquí se’l pot fer sentir protagonista
Els principals destinataris a qui s’adreça aquest curs són el personal de l’administració local relacionat amb la comunicació i preocupat per atreure l’audiència i fer arribar els seus missatges amb més força i efectivitat; que ha de fer servir la comunicació per a informar, motivar o persuadir i, en general, tot el personal i aquelles persones interessades a millorar les seves habilitats comunicatives.
El termini d’inscripció finalitza a les 15.00 h del dia 12 de setembre de 2024.
Durant la sessió s'ofereix al assistents una introducció al conceptes de cooperació al desenvolupament, així com una exposició del seu marc normatiu, tant nacional com autonòmic i la seva aplicació als ens locals. També es farà una presentació institucional per entendre quines funcions té la Direcció General de Cooperació al Desenvolupament vs. l'Agència Catalana de Cooperació al Desenvolupament i es repassarà els òrgans consultius de cooperació i coordinació en matèria de cooperació al desenvolupament.
Finalment, s'oferirà una justificació normativa de la competència que tenen els ens locals en la matèria: què és un informe d'inexistència de duplicitats en matèria de cooperació al desenvolupament, quina utilitat té i qui l'emet, anàlisi de la possibilitat de dedicació de recursos per part dels ens locals per donar resposta a les greus crisis humanitàries.
Els objectius de la sessió són:
- Actualitzar els coneixements sobre cooperació al desenvolupament i els seus instruments.
- Aprofundir en el marc normatiu i institucional de la cooperació al desenvolupament espanyola i de la Generalitat de Catalunya.
- Adquirir coneixement normatiu i jurídic per defensar la competència en matèria de cooperació al desenvolupament dels ens locals.
- Conèixer les principals eines a l'abast dels ens locals per fer cooperació al desenvolupament des del seu àmbit, tot facilitant exemples d'intervencions en curs.
L’esdeveniment girarà entorn dels següents eixos temàtics: Salut en totes les polítiques, Integració social i sanitària, Salut planetària i món local, Envelliment i salut, Salut pública i municipis, i Competències municipals i governança en salut i atenció social.
Per abordar aquestes temàtiques, el Congrés s’organitzarà en taules rodones, tallers i conferències, amb ponents d’àmbit nacional i internacional. Entre ells, Manuela Carmena, advocada i exalcaldessa de Madrid; Antón Costas, president del Consell Econòmic i Social (CES) d’Espanya; David Elvira, economista i exdirector del Servei Català de la Salut (CatSalut); Carmen Cabezas, secretària de Salut Pública del Departament de Salut; Maribel Pasarín, directora de l’Observatori de Salut Pública de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, i Nanna Skovgaard, directora general d’Afers Econòmics de la Salut de Dinamarca.
Es calcula que al voltant del 80% dels determinants de la salut estan fora del sistema sanitari i tenen a veure amb els hàbits de vida, la xarxa social i comunitària de la persona, així com amb les condicions socioeconòmiques, culturals i mediambientals. Per això, tal com explica Josep Mayoral, president del Comitè Organitzador del Congrés, "els ajuntaments i les polítiques de proximitat juguen un paper cabdal a l’hora de promoure la salut de la població i afavorir entorns saludables”.
El Congrés de Salut i Món local pretén, en aquest sentit, ser un punt de trobada del món local per compartir coneixement i experiències sobre les polítiques municipals d’arreu del territori i en l’àmbit internacional, i reflexionar sobre com des de la proximitat es pot donar resposta a reptes tan globals com l’envelliment de la població, la preparació davant futures pandèmies o els efectes del canvi climàtic. "Un municipalisme actiu és clau per millorar la salut i la qualitat de vida dels nostres ciutadans i ciutadanes i, alhora, és indispensable per a l’eficiència i la sostenibilitat del sistema de salut”, assegura Mayoral.
El pressupost de la UE ofereix oportunitats que els governs locals de Catalunya no poden deixar passar. Les polítiques que promou la UE poden jugar un paper clau per impulsar solucions en àmbits crítics com la transició climàtica, la digitalització, la cohesió social o l’habitatge. Però implicar-se de forma activa en les polítiques que impulsa la UE requereix conèixer les prioritats de la nova Comissió Europea i saber com participar de manera efectiva en els programes financers inclosos en el Marc Financer Plurianual 2021-2027 o en el Next Generation EU.
El món local català ha tingut sempre un fort compromís amb Europa i una participació activa en l’impuls de projectes finançats pel pressupost europeu. Però un entorn força competitiu, i la complexitat inherent als programes i a les convocatòries que planteja la UE, fan que la cursa per obtenir el finançament requereixi de nivells d’excel·lència i especialització importants.
En aquest taller de la Federació de Municipis de Catalunya volem, a més, aprendre a interpretar una convocatòria publicada en el marc del pressupost de la UE (prioritats, requisits, elegibilitat, transnacionalitat, cofinançament, etc.), i conèixer els elements fonamentals que cal tenir en compte en el disseny del projecte per una execució adequada i sense problemes dels projectes.
Els i les alumnes treballaran en grups en el disseny d’un projecte en el marc d’una convocatòria vigent de la UE, que serà avaluat per diversos experts.
El termini d’inscripció finalitza el dia 25 de setembre de 2024.
Un any més, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural impulsa les JEP, una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que se celebra ininterrompudament a Catalunya des del 1991 i que està considerada l’activitat participativa més important d’Europa en relació amb el patrimoni cultural.
Les JEP són un esdeveniment obert a tothom i una gran oportunitat per redescobrir el nostre patrimoni cultural, amb l’objectiu principal d’estrènyer els vincles entre aquest i la societat.
‘Itineraris, xarxes i connexions’ és el tema escollit per a aquesta edició, que coincideix amb la celebració del 70è aniversari de la Convenció Cultural Europea i comparteix l’èmfasi de la convenció en la completa xarxa de connexions entre les històries culturals que han evolucionat durant aquest temps.
Al llarg de tots aquests anys les JEP ens han permès conèixer la riquesa i la diversitat del patrimoni cultural gràcies a la col·laboració de centenars de municipis, museus, monuments, associacions i entitats culturals d’arreu del territori que any rere any han obert les portes de casa seva per apropar el seu patrimoni cultural a la ciutadania.
Amb aquest congrés, dedicat a la prevenció i l'abordatge de la violència en la infància i l'adolescència, es pretén, entre d'altres, presentar el model per a la prevenció de la violència contra la infància i adolescència des del local, del projecte pilot d'innovació que va donar inici el 2022,, aconseguir el compromís dels alcaldes i alcaldesses amb la protecció de la infància i visibilitzar l' impacte de la participació en la vida dels infants que exerceixen aquest dret i a les seves ciutats.
Aquest esdeveniment adreçat a responsables polítics i personal tècnic d'ajuntaments i de l'administració local.
La jornada anual d’Educació 360 que ofereix una plataforma per compartir experiències, conèixer altres iniciatives i establir connexions que enriqueixin el teixit educatiu del país, i que, enguany, preveu la organització d’una fira de projectes socioeducatius que ampliïn les oportunitats educatives per a infants i joves fora de l'horari lectiu (projectes seleccionats de la convocatòria anterior)
Reserva’t la data! Properament, us facilitarem el programa definitiu.
Màster interuniversitari [UAB, UPC, UB, UPF] que aporta una visió integradora de l’habitatge des de diferents aproximacions disciplinars.
Continguts estructurats per proveir d’un coneixement holístic. S’estructura en:
01.- Hàbitat urbà i rural Estudi de l’hàbitat en connexió amb el dret a l’habitatge
02.- Mercats i regulació Definició dels actors, objectius i resultats del mercat
03.- Bona Governança Estudi transdisciplinar de la bona administració
04.- Canvi social Condicionants socioeconòmics de les polítiques d’habitatge
05.- Sostenibilitat i agenda urbana Impacte de la construcció d’habitatges en els ecosistemes
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.