L'objecte d'aquesta llei és establir i regular el sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya i crear l’Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya. El sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya és el marc integrat de la formació professional i dels serveis que li són inherents d’informació, d’orientació i d’acreditació de les competències professionals

29/06/2015

La llei comprèn el conjunt d’actuacions, serveis i programes de formació i qualificació professionals del sistema educatiu i de la formació per a l’ocupació, promoguts i sostinguts amb fons públics i destinats a les persones al llarg de la vida i a les empreses, d’acord amb les competències que corresponen a la Generalitat.

La llei s’estructura en cinc títols. El títol primer conté les disposicions generals: objecte de la Llei, finalitats i funcions del sistema de formació i qualificació professionals de Catalunya, àmbit d'aplicació, principis rectors i drets.

El títol segon regula l’estructura del sistema. Primerament, crea la Comissió Rectora del Sistema de Formació i Qualificació Professionals, integrada, en qualsevol cas, per la Generalitat i les organitzacions empresarials i sindicals més representatives a Catalunya, com a òrgan rector de planificació estratègica i avaluació de les polítiques del sistema. També crea l'Agència Pública de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, com a organisme autònom de caràcter administratiu, que constitueix l’òrgan de direcció i de coordinació dels serveis bàsics del sistema i de gestió dels serveis que li són propis. Com a òrgan de participació del sistema, resta adscrit a l'Agència el Consell de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya, que substitueix el Consell Català de Formació Professional. Com a òrgans de participació sectorial es creen els consells sectorials, que depenen del Consell de Formació i Qualificació Professionals de Catalunya. Aquesta estructura ha de fer possible un dels objectius principals d’aquesta llei, que és el de relacionar tota la formació professional i apropar-la als requeriments de les empreses.Com a recurs per a millorar els serveis a les persones i l’eficiència del sistema, cal destacar les competències de l'Agència en l’aplicació dels criteris generals de planificació, coordinació i desenvolupament dels serveis bàsics i la xarxa del sistema, i la gestió integrada de processos clau, com la planificació, les qualificacions i l’avaluació i acreditació de competències, i l’avaluació del sistema.

El títol tercer determina els integrants del sistema, que són la xarxa de centres de formació, que impartiran formació professional inicial i formació professional per a l’ocupació, i els punts d’informació i assessorament. Aquesta xarxa ha d’incorporar la connexió i la interrelació amb el Servei Públic d’Ocupació de Catalunya, principalment per mitjà de les oficines de treball. Es defineix la categoria de centre de formació professional integrada, que inclou els centres que ofereixen els serveis bàsics del sistema d’una manera integrada i en els quals s’han de constituir els consells de formació i empresa, que són els òrgans de participació i col·laboració amb els sectors productius.

El títol quart crea el catàleg de serveis del sistema, integrat pels serveis bàsics d’informació i assessorament, formació i acreditació professionals. La Llei defineix com a serveis bàsics del sistema la informació, l’orientació i l'assessorament; la formació professional inicial, del sistema educatiu, i la formació professional per a l’ocupació, de l’àmbit laboral, model d’acreditació i facilitació de competències professionals, i d’actualització i adaptació als canvis permanents dels sectors productius i econòmics; i l’acreditació de les competències professionals adquirides per les persones en processos no formals al llarg de la vida. El mateix títol estableix un protocol comú d'orientació professional. Crea un servei d’assessorament a empreses. Estableix l’informe de prospecció de necessitats de formació i qualificació. Estableix els principis de desenvolupament de la planificació i de l’ordenació de l’oferta formativa, i de la formació dual. Estableix el model de col·laboració amb els agents socials, les cambres oficials de comerç de Catalunya i l’Administració local per a l’alternança i la formació dual. També estableix el procediment comú d’avaluació i acreditació de competències professionals i la seva correspondència i crea el registre d’unitats de competències del sistema. La regulació i coordinació de les actuacions en matèria d’acreditació de l’experiència professional és un dels eixos principals de la Llei, perquè respon a una veritable necessitat de les persones, si es té en compte que actualment més del 45% de la població activa a Catalunya no té acreditada la seva qualificació professional.

El títol cinquè estableix l’aplicació de models de gestió de la qualitat als centres de formació i els principis d’impuls a l’emprenedoria i la innovació en la formació professional. S’estableix l’informe d’avaluació del sistema.