Canvis en competències locals

25/09/2015

Informació sobre la publicació del DECRET 208/2015, de 22 de setembre, del procediment per obtenir els informes previstos en l’apartat 4 de l’art. 7 de la Llei 17/1985, de 2 d’abril reguladora de les bases de règim local (LBRL), és un decret important a tenir en compte pels ens locals.

Com sabeu l’RSAL va introduir modificacions a l’art. 7 de la Llei de Bases de Règim Local, establint una classificació de les competències locals:

- Competències pròpies

- Competències delegades

- Competències distintes de les pròpies i de les atribuïdes per delegació

Aquesta modificació recollida a l’apartat 4 de l’esmentat article, disposa que els ens locals només poden exercir competències distintes de les pròpies i de les atribuïdes per delegació quan no es posi en risc la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda municipal, d’acord amb la normativa d’estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera (LOEPSF), i alhora, no s’incorri en un supòsit d’execució simultània del mateix servei púbic amb una altra Administració pública.

També, estableix que per poder exercir una nova competència no inclosa a l’art. 7.1 de la LBRL, són necessaris i vinculants l’informe previ de l’Administració competent en raó de la matèria, en el qual s’assenyali la inexistència de duplicitats, i l’informe previ de l’Administració que tingui atribuïda la tutela financera sobre la sostenibilitat financera de la nova competència. I és, l’Administració de la Generalitat de Catalunya és qui té la competència per emetre ambdós informes previs, preceptius i vinculants, en els àmbits competencials que li són propis. Per aquesta raó, des de l’Administració de la Generalitat de Catalunya ha considerat oportú regular el procediment per a l’emissió dels informes que estableix l’art. 7.4 de la Llei de Bases de Règim Local.

Aquest decret té per objecte Regular el procediment perquè els ens locals obtinguin els informes previstos en l’article 7.4 de la Llei 7/1985, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local, per a l’exercici de les competències dels ens locals distintes de les pròpies i de les atribuïdes per delegació.

L’ens locals pot exercir competències distintes de les pròpies o de les atribuïdes per delegació quan obtingui prèviament (regulat a l’art. 2 del decret):

- L’informe sobre la inexistència de duplicitats o d’execució simultània del mateix servei públic amb l’Administració de la Generalitat de Catalunya, que ha d’emetre el Departament de la Generalitat de Catalunya competent en matèria d’Administració Local, un cop consultat, si escau, el departament competent per raó de la matèria.

- L’informe sobre la sostenibilitat financera de les noves competències, que ha d’emetre el departament de la Generalitat de Catalunya competent en matèria de tutela financera dels ens locals.

Aquests informes, com ja s’ha esmentat en aquesta nota, tenen caràcter preceptiu i vinculant. I per tant, l’Ens Local no pot exercir la competència si no obté aquests informes o si aquests informes són desfavorables.

L’execució simultània del mateix servei públic o duplicitat existeix quan l’Administració de la Generalitat de Catalunya i l’ens local conflueixen sobre una mateixa acció pública, activitat o servei, projectades sobre un mateix territori i sobre les mateixes persones.

La sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda de l’ens locals queda garantida quan l’exercici de les competències distinta de la pròpia i de l’atribuïda per delegació no supera la seva capacitat per finançar els compromisos de despesa presents i futurs, i per tant, compleix el nivell exigit pels indicadors de solvència previstos en la normativa de tutela financera dels ens locals, dins dels límits de dèficit, deute públic i morositat de deute comercial, de conformitat amb el que estableix la legislació sobre estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera.

L’art. 3 d’aquest decret regula com fer la sol·licitud dels informes previs, així com també, quina és la documentació que cal adjuntar amb aquests informes.

L’art. 4 del decret regula el procediment per a l’emissió dels informes previs, aquest article contempla els terminis per esmenar la documentació en el cas que no sigui completa, així com també, el termini per què l’administració de la Generalitat emeti l’informe relatiu a la inexistència de duplicitats o d’execució simultània. També, contempla el termini màxim per a notificar a l’ens local ambdós informes, que és de dos mesos des de la recepció de la sol·licitud en el departament de la Generalitat competent en matèria de règim local.

Possibilitat dels ens locals de continuar prestant els serveis públics o de desenvolupar les activitats que ja exercien.

És important, la lectura de la disposició addicional, ja que permet que els ens locals poden continuar prestant els serveis públics o desenvolupant les activitats que exercien, a l’entrada en vigor de la Llei 27/2013, de 27 de desembre, de racionalització i sostenibilitat de l’Administració local, com a competència distinta de les pròpies i de les atribuïdes per delegació, sempre que, amb la valoració dels ens locals, compleixin les condicions següents:
· que no incorrin en supòsits d’execució simultània del mateix servei públic;
· i que quedi garantida la sostenibilitat financera del conjunt de la hisenda de l’ens local.

També, és important tenir en compte que els ens locals disposen del termini d’un any, a partir de l’entrada en vigor d’aquest decret, per sol·licitar al departament de la Generalitat competent en matèria d’Administració local l’emissió dels informes sobre la inexistència de duplicitats o d’execució simultània del mateix servei públic amb l’Administració de la Generalitat de Catalunya i sobre la sostenibilitat financera. La sol·licitud s’ha d’acompanyar amb la valoració realitzada. Els informes s’han d’emetre seguint el procediment establert a l’article 4 d’aquest decret.

Aquest decret entrarà en vigor en el termini de vint dies a partir de la seva publicació en DOGC.