Aquesta llei elimina el cànon d'accés i bonifica la posada en marxa de nous serveis ferroviaris

01/10/2015

També estableix mesures liberalitzadores dels serveis que es presten en les terminals ferroviàries públiques, noves condicions de transparència per a l'actuació dels administradors d'infraestructures, així com la simplificació del règim tarifari i de les autoritzacions necessàries. Bonifica el 100% del cànon per utilització d'instal·lacions de servei als trajectes de rodalies. Les obligacions de servei públic (OSP) a instàncies de comunitats o ajuntaments estaran condicionades al fet que aquestes assumeixin el seu finançament. Regula la clausura de línies o trams de la infraestructura ferroviària per obligar l'administrador ferroviari a consultar amb les empreses privades abans de demanar a Foment el tancament de la línia. Els administradors d'infraestructures hauran d'aconseguir, en un termini màxim de cinc anys, una situació d'equilibri en els seus comptes sense que els ingressos procedents de la prestació dels serveis bàsics mínims es tinguin en compte en aquest càlcul.

Amb la llei s'incorpora al dret espanyol la Directiva 2012/34 / UE del Parlament Europeu i del Consell de 21 de novembre de 2012, per la qual s'estableix un espai ferroviari europeu únic. La llei també deroga la Llei 39/2003, de 17 de novembre, del sector ferroviari.