L’objectiu és integrar en el seu contingut, degudament regularitzades, aclarides i harmonitzades, les determinacions legals que han modificat o afectat l’àmbit material del text refós de la Llei del sòl, aprovat mitjançant l'RDL 2/2008, de 20 de juny, i especialment les modificacions que va introduir en el mateix la Llei 8/2013, de 26 de juny, de rehabilitació, regeneració i renovació urbanes

05/11/2015

El primer canvi destacable que es produeix en el text del text refós és que ha afegit al seu títol, a més de la referència al sòl el concepte de rehabilitació urbana. Com a primer comentari, podem indicar que aquesta innovació pot quedar-se curta doncs l'objecte i títol de la Llei 8/2013 es referia a tres conceptes que en aquesta llei han estat tractats de forma unida: la rehabilitació, la regeneració i la renovació urbanes. O el legislador s'ha acollit al principi d'economia normativa i només ha utilitzat el concepte de rehabilitació englobant les actuacions d'aquest caràcter sobre el parc edificatori, com actuacions de regeneració i renovació urbanes o, precisament, a resultes de la breu experiència acumulada des de la entrada en vigor de la Llei 8/2013, s'ha decantat per recolzar-se més en el concepte de rehabilitació com a actuació unitària edificatòria, que per la de regeneració i renovació que afegeixen un caràcter integrat, és a dir, s'articulen mesures socials, ambientals i econòmiques, que se sumen a les estrictament físiques per aconseguir, mitjançant una estratègia unitària, la consecució dels objectius pretesos.

Cal destacar també la referència, fins i tot en l'exposició de motius, a l’antic Reial decret 1346/1976, de 9 d'abril, pel qual s'aprova el text refós de la Llei sobre règim del sòl i ordenació urbana, que ha resultat indemne a les successives disposicions derogatòries dels textos estatals sobre la matèria i als pronunciaments del Tribunal Constitucional, mantenint el caràcter de supletori excepte en els territoris de les ciutats de Ceuta i Melilla i, en conseqüència, ha quedat fora de la delegació legislativa per virtut del qual es dicta el Reial Decret Legislatiu 7/2015.

D'aquesta manera, i a partir de l'entrada en vigor del nou text refós, "el mateix dia de la seva publicació al BOE, les referències normatives al contingut del text refós de 2008 han de ser substituïdes per l'expressa referència, numeració i contingut del Reial Decret Legislatiu 7/2015; no en va, aquest text deroga el text refós de la Llei de Sòl de 2008 i les determinacions que cita de la Llei 8/2013.

Enfront dels 54 articles del derogat text refós de la llei de sòl de 2008, el ja vigent text refós de la llei de sòl i rehabilitació compta amb 68; les disposicions addicionals primera a dècima mantenen en essència seu títol i contingut (excepte per exemple la primera referida als sistemes d'informació urbana i altra informació al servei de les polítiques públiques per a un medi urbà sostenible, que és més extensa), especialment les que produïen modificacions d'altres text legals. Ha desaparegut el contingut originari de la disposició addicional onzena sobre reallotjament i retorn (derogada per la Llei 8/2013) i substituït per una referida al cadastre immobiliari, en particular pel que fa a la utilització de la referència cadastral, la incorporació de la certificació cadastral descriptiva i gràfica i les obligacions de comunicació, col·laboració i subministrament d'informació previstes per la normativa cadastral. I s'han afegit finalment, dues disposicions addicionals (dotzena i tretzena,) a fi de tipificar infraccions en matèria de certificació de l'eficiència energètica dels edificis i determinar les sancions i la seva graduació.

La disposició transitòria primera del nou text refós modifica l'anterior, incloent una previsió per a les comunitats autònomes de suspensió durant un termini màxim de quatre anys a comptar de l'entrada en vigor de la Llei 8/2013, de l'aplicació de l'obligatorietat d'establir en els instruments de planejament la reserva obligatòria per a habitatge subjecte a un règim de protecció pública, sempre que es compleixin els requisits que la mateixa disposició conté.

La disposició transitòria segona, originàriament dedicada als deures de les actuacions de dotació i que va ser derogada per la Llei 8/2013, es dedica ara a regular un calendari per a la realització de l'Informe d'Avaluació dels Edificis.

També es modifica la disposició transitòria quarta, especialment en la regulació dels criteris d'excepció de les regles de valoració continguts en el text refós, respecte dels terrenys en els quals, a l'entrada en vigor de la Llei 8/2007, concorrin de forma cumulativa les tres circumstàncies que preveu. I es manté la previsió de criteris mínims de sostenibilitat de la disposició transitòria cinquena.

Quant a les disposicions finals, la referida al títol competencial i àmbit d'aplicació passa a ser la segona, incloent-se una primera referida a les qualificacions requerides per subscriure els Informes d'Avaluació d'Edificis.

Del contingut de l'articulat, mereixedor d'un estudi i comparació més profunda, cal destacar la inclusió d'un article 2 que conté una sèrie de definicions de conceptes i expressions utilitzades al llarg del seu articulat.

El derogat títol II sobre bases de règim del sòl, comprenia els articles 10 a 20 i el seu contingut ha estat substituït, desenvolupat i ampliat pel nou títol I dedicat a condicions bàsiques de la igualtat en els drets i deures constitucionals dels ciutadans (articles 5 a 19) i Títol II que regula les bases del règim del sòl, regles procedimentals comuns i normes civils (articles 20 a 28).

S'introdueix un títol III sobre l'Informe d'Avaluació dels Edificis i un títol IV sobre cooperació i col·laboració interadministratives, abans de regular en el títol V el règim de valoracions.

Per a les valoracions, el text derogat dedicava els articles 21 a 28 i el nou els articles 34 a 41, mantenint la mateixa estructura i pràcticament contingut, introduint les reformes operades en aquesta matèria amb posterioritat a la Llei 8/2013, especialment les derivades de pronunciaments del Tribunal Constitucional (sentències 56/2015, de 16 de març, 43/2015, de 2 de març i 141/2014, de 11 de setembre).

El títol VI es dedica a l'expropiació forçosa i responsabilitat patrimonial (articles 42 a 48), substituint la regulació dels derogats articles 29 a 35, introduint modificacions, com per exemple un nou apartat cinquè a la regulació del preu just (article 43).

El títol VII sobre la funció social de la propietat i gestió del sòl manté la regulació del règim de venda i substitució forçosa (articles 49 i 50), patrimonis públics de sòl (articles 51 i 52), drets de superfície (articles 53 i 54 ).

I pel que fa al règim jurídic del Títol VIII, s'inclou un article 55 que contempla la previsió de nul·litat dels actes administratius d'intervenció que es dictin amb infracció de l'ordenació de les zones verdes o espais lliures previstos en els instruments d'ordenació urbanística, mantenint-se el règim de les peticions, actes i acords, accions i recursos i regulació del registre de la propietat.

Òbviament en aquest breu comentari no s’inclou cap referència a qualsevol modificació de redacció en el contingut de l'articulat del text refós que s'hagi operat en la tasca de regularització, aclariment i harmonització.