El Govern de la Generalitat, atenent a la situació actual, en què cal assumir el finançament dels governs locals des d'un vessant de globalitat, especialment pel que fa als problemes dels municipis més petits de Catalunya, vol resoldre la situació en què es troba el PUOSC, en què s'encavalquen fins a tres períodes d'execució del PUOSC, amb la complexitat de gestió que se'n deriva, al marge dels problemes de liquiditat citats

11/02/2016

En la sessió del passat 15 de gener de la Comissió de Cooperació Local de Catalunya es va informar favorablement la proposta de Decret pel qual es modifiquen els criteris d’execució del PUOSC 2008-2012. Us fem avinent que la tramitació administrativa posterior ha comportat la modificació de l'article 1 del Decret. Concretament, l'apartat segon de l'article esmentat estableix una sèrie de requisits per tal que les actuacions subvencionades per les anualitats 2008 a 2012 del PUOSC que no estiguin finalitzades es puguin acollir al Decret. Atès que era urgent l'aprovació i entrada en vigor del Decret, i que no suposava modificacions importants quant al seu contingut, no s’ha convocat una nova sessió de la Comissió per donar compte de la modificació introduïda.

Informació més extensa de la modificació

L'aplicació de les mesures establertes pel Reial decret llei 7/2012, de 9 de març, pel qual es crea el Fons per al finançament dels pagaments a proveïdors, ha motivat que, en ocasions, els ajuntaments hagin hagut de posposar o retardar l'execució de les inversions, als efectes de poder complir amb els principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, recollits a l'article 135 de la Constitució i regulats per la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

En resum, la gestió del PUOSC per part dels ajuntaments s'ha vist perjudicada per fets que no els poden ser imputats i s'ha de tractar de donar una solució normativa a la situació actual, emparada en el principi de proporcionalitat i en la lleialtat institucional i la col·laboració que han de presidir les relacions entre les administracions públiques catalanes. Per aquesta raó, es considera necessari establir un criteri normatiu que permeti donar una resposta ajustada a dret al PUOSC 2008-2012, regulat pel Decret 245/2007, de 6 de novembre, de convocatòria per a la formulació del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya (PUOSC) 2008-2012, i pel Decret 101/2008, de 6 de maig, pel qual s'aproven les bases d'execució del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya per al període 2008-2012.

En aquest sentit el Decret estableix que totes les actuacions adjudicades pels ens locals de Catalunya incloses en les anualitats 2011 i 2012 del PUOSC 2008-2012, que no han estat executades en el termini establert poden executar-se fins al 31 de desembre de 2016. Aquestes actuacions han estat aprovades pels acords del Govern que figuren a l'annex 1 i s'han d'haver adjudicat amb anterioritat a la publicació d'aquest Decret.

Excepcionalment, les actuacions adjudicades pels ens locals de Catalunya incloses en les anualitats 2008, 2009 i 2010, poden acollir-se al que disposa l'apartat anterior, sempre que compleixin les condicions següents:

a) que hagin adjudicat les obres, serveis o subministraments subvencionats en el termini corresponent a l'anualitat respectiva, d'acord amb les bases d'execució del PUOSC. Aquestes actuacions han estat aprovades pels acords del Govern que figuren a l'annex 2.

b) que acreditin que el grau d'execució de l'actuació corresponent és superior al 70% de l'import total de l'obra, servei o subministrament. Aquesta acreditació s'ha de presentar en el termini d'un mes a comptar de la data del requeriment fet per la Direcció General d'Administració Local a aquest efecte.

c) que l'ens local beneficiari corresponent no hagi ingressat cap quantitat en concepte de bestreta en relació amb l'obra, servei o subministrament subvencionat.

d) que s'acreditin raons de força major no imputables al beneficiari.

La justificació de la finalització d'aquestes actuacions podrà realitzar-se fins al 31 de març de 2017.

Els ens locals que no es puguin acollir a cap de les situacions descrites rebran una notificació de la Direcció General d'Administració Local i se'ls atorgarà un termini d'un mes per fer al·legacions. Passat aquest termini, si no les han formulades s'entendrà que renuncien a l'actuació corresponent. En tot cas, la resolució desestimatòria de les al·legacions per incompliment de les obligacions imposades per a la concessió de la subvenció produeix els efectes de revocació de la subvenció atorgada de conformitat amb la normativa vigent en matèria de subvencions.

L'aplicació de les mesures establertes pel Reial decret llei 7/2012, de 9 de març, pel qual es crea el Fons per al finançament dels pagaments a proveïdors, ha motivat que, en ocasions, els ajuntaments hagin hagut de posposar o retardar l'execució de les inversions, als efectes de poder complir amb els principis d'estabilitat pressupostària i sostenibilitat financera, recollits a l'article 135 de la Constitució i regulats per la Llei orgànica 2/2012, de 27 d'abril.

En resum, la gestió del PUOSC per part dels ajuntaments s'ha vist perjudicada per fets que no els poden ser imputats i s'ha de tractar de donar una solució normativa a la situació actual, emparada en el principi de proporcionalitat i en la lleialtat institucional i la col·laboració que han de presidir les relacions entre les administracions públiques catalanes. Per aquesta raó, es considera necessari establir un criteri normatiu que permeti donar una resposta ajustada a dret al PUOSC 2008-2012, regulat pel Decret 245/2007, de 6 de novembre, de convocatòria per a la formulació del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya (PUOSC) 2008-2012, i pel Decret 101/2008, de 6 de maig, pel qual s'aproven les bases d'execució del Pla únic d'obres i serveis de Catalunya per al període 2008-2012.

En aquest sentit el decret estableix que totes les actuacions adjudicades pels ens locals de Catalunya incloses en les anualitats 2011 i 2012 del PUOSC 2008-2012, que no han estat executades en el termini establert poden executar-se fins al 31 de desembre de 2016. Aquestes actuacions han estat aprovades pels acords del Govern que figuren a l'annex 1 i s'han d'haver adjudicat amb anterioritat a la publicació d'aquest Decret.

Excepcionalment, les actuacions adjudicades pels ens locals de Catalunya incloses en les anualitats 2008, 2009 i 2010, poden acollir-se al que disposa l'apartat anterior, sempre que compleixin les condicions següents:

a) que hagin adjudicat les obres, serveis o subministraments subvencionats en el termini corresponent a l'anualitat respectiva, d'acord amb les bases d'execució del PUOSC. Aquestes actuacions han estat aprovades pels acords del Govern que figuren a l'annex 2.

b) que acreditin que el grau d'execució de l'actuació corresponent és superior al 70% de l'import total de l'obra, servei o subministrament. Aquesta acreditació s'ha de presentar en el termini d'un mes a comptar de la data del requeriment fet per la Direcció General d'Administració Local a aquest efecte.

c) que l'ens local beneficiari corresponent no hagi ingressat cap quantitat en concepte de bestreta en relació amb l'obra, servei o subministrament subvencionat.

d) que s'acreditin raons de força major no imputables al beneficiari.

La justificació de la finalització d'aquestes actuacions podrà realitzar-se fins al 31 de març de 2017.

Els ens locals que no es puguin acollir a cap de les situacions descrites rebran una notificació de la Direcció General d'Administració Local i se'ls atorgarà un termini d'un mes per fer al·legacions. Passat aquest termini, si no les han formulades s'entendrà que renuncien a l'actuació corresponent. En tot cas, la resolució desestimatòria de les al·legacions per incompliment de les obligacions imposades per a la concessió de la subvenció produeix els efectes de revocació de la subvenció atorgada de conformitat amb la normativa vigent en matèria de subvencions.