En data 14 de juliol de 2016 el Tribunal de Justícia de la Unió Europea (TJUE) ha emès aquesta Sentència, la qual té per objecte una petició de decisió prejudicial plantejada relativa a si l'article 25 de la Directiva 2004/18, relatiu a la subcontractació, s'oposa a què un poder adjudicador pugui exigir, mitjançant una clàusula del plec de condicions d'un contracte, que el futur adjudicatari executi amb els seus propis recursos un determinat percentatge del contracte; així com, en cas que la resposta sigui afirmativa, si l'esmentada infracció en un contracte finançat amb ajut de la Unió Europea fa necessari aplicar una correcció financera d'acord amb l'article 98 del Reglament (CE) núm. 1083/2006 pel qual s'estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu i al Fons de Cohesió

21/07/2016

Respecte de la primera qüestió, el TJUE assenyala que d'acord amb l'article 25 de la Directiva 2004/18, al plec de condicions el poder adjudicador podrà demanar o podrà ser obligat per un Estat membre a demanar al licitador que esmenti, en l'oferta, la part del contracte que es proposi de subcontractar a tercers, així com els subcontractistes proposats, sense esmentar cap limitació sobre això; i que, per tant, quan la documentació d'un contracte obliga els licitadors que indiquin la part del contracte que tinguin la intenció de subcontractar i els subcontractistes proposats, el poder adjudicador únicament podrà prohibir el recurs a subcontractistes les capacitats dels quals no hagi pogut comprovar en examinar les ofertes i en seleccionar l'adjudicatari, per a l'execució de parts essencials del contracte.

En conseqüència, el TJUE declara que una clàusula que imposa limitacions al recurs a la subcontractació per a una part del contracte fixada de cap manera abstracta com un determinat percentatge del mateix, al marge de la possibilitat de verificar les capacitats dels possibles subcontractistes i sense menció sobre el caràcter essencial de les tasques que afectaria és incompatible amb la Directiva 2004/18.

Respecte de la segona qüestió, el TJUE declara que l'article 98 del Reglament núm. 1083/2006, s'ha d'interpretar en el sentit que el fet que un poder adjudicador hagi establert, en el marc d'un contracte públic d'obres relatives a un projecte que rep ajut financer de la Unió, que el futur adjudicatari executarà amb els seus propis recursos un determinat percentatge de les esmentades obres, constitueix una irregularitat en el sentit de l'esmentat article 2, punt 7, que justifica la necessitat d'aplicar una correcció financera, sempre que no pugui excloure's la possibilitat que tal incompliment hagi tingut una incidència en el pressupost del Fons que es tracti.