La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, va presentar el dilluns 20 de març l’oferta de places de segon cicle d’educació infantil i ensenyaments obligatoris per al proper curs escolar, destacant com a novetats que hi haurà més oportunitats per les famílies, més transparència i lluita contra el frau escolar, i també l’aplicació de l’acord amb els municipis, en què s'amplia reducció ràtios en funció complexitat amb una ràtio de 27 a primer d'ESO






22/03/2017

Meritxell Ruiz va explicar que per a la programació de places "es tenen en compte les següents variables: el mapa escolar de cada municipi, el padró d'habitants i l'acord amb els municipis”. A P3 el Departament d’Ensenyament ofereix per al curs 2017-2018 un total de 77.220 places i, a 1r d’ESO, 83.502 places. Aquests càlculs s’han realitzat en base a una ràtio de 25 alumnes a P3 i 30 a 1r d’ESO.

Pel que fa al nombre de grups, a P3 l’oferta inicial és de 3.154 grups, que són un total de 99 grups més que els que es van oferir en la preinscripció del curs passat, que van ser 3.055. D’aquesta oferta, 2.164 corresponen a l’escola pública i 990 a la concertada. A 1r d’ESO també hi ha un increment de 94 unitats respecte a l’oferta inicial del curs passat: de 2.724 a 2.818. Un total de 1.851 grups corresponen a centres públics i 967 a concertats. Tots els grups, independentment de la titularitat, es revisaran i s’adequaran a la realitat derivada de la preinscripció, del procés de matrícula.

 

Nous criteris acordats amb els municipis

La titular d’Ensenyament va recordar, en relació als criteris i els procediments seguits per determinar l’oferta inicial, que enguany s’han acordat amb les administracions locals amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats d’escolarització per garantir el dret a l’educació de tothom. Tal com ha assenyalat Ruiz, en destaquen "la ràtio 27 a 1r d’ESO en centres d’alta complexitat i el manteniment de ràtio 22 a P3 i manteniment a P4 en els centres que van aplicar la mesura el passat curs”. "Hem vetllat per la continuïtat dels projectes educatius, l’alumnat amb NEE i la creació d’instituts escola per reduir l’abandonament escolar i millorar la continuïtat educativa”, va afegir.

En línies generals els criteris acordats són vetllar per a la continuïtat dels projectes educatius actuals, vetllar per a la distribució equilibrada de l’escolarització de l’alumnat amb NEE, reducció de les ràtios dels centres en entorns d'alta complexitat a 22 a P3 ( i a P4 com a continuïtat de la mesura iniciada el curs passat) i de 27 a 1d’ESO, sempre i quan hi hagi l’acord del centres, programar els increments dels grups d’ESO tenint en compte la seva consolidació en funció de les necessitats d’escolarització a mig i llarg termini, i valorar el model d’institut escola en entorns complexes i en situacions geogràfiques específiques.