S’aprova el Reglament per a l'execució de la Llei 24/2015, de 24 de juliol, de patents. Aquest Reial decret i el Reglament executiu que aprova es dicten a l'empara de la competència estatal exclusiva en matèria de legislació sobre propietat industrial, que preveu l'article 149.1.9a de la Constitució

03/04/2017

El Reglament consta de cent quinze articles, dividits en onze títols, sis disposicions addicionals i un annex.

El títol I versa íntegrament sobre les patents d'invenció i s'estructura en cinc capítols. El capítol I es destina a la sol·licitud de patent i als diferents documents que la conformen, així com la seva redacció i contingut. Els capítols II a V tracten sobre el desenvolupament dels diversos procediments per a la tramitació de la patent, des de la sol·licitud fins a la concessió i posterior oposició, possibles recursos així com de la tramitació de la revocació o limitació i d'altres procediments.

Referent a això el capítol II recull les previsions reglamentàries relatives al procediment de concessió i les divideix en tres seccions: la secció primera, sobre admissió a tràmit i examen d'ofici; la secció segona, relativa a l'Informe sobre l'Estat de la Tècnica i l'opinió escrita; i la secció tercera, sobre examen substantiu i resolució del procediment. Prossegueix el capítol III amb el procediment d'oposició d'acord amb les previsions de la Llei, que situa el tràmit d'oposició en un moment posterior a la concessió. El capítol IV té per objecte el procediment de revocació o limitació.. Finalment, el capítol V es dedica a la regulació d'altres procediments i es divideix en tres seccions: secció primera, sobre sol·licituds de divisió; secció segona, relativa a canvi de modalitat; i secció tercera, sobre tramitació secreta de patents que interessen a la defensa nacional.

El títol II es refereix als certificats complementaris de protecció de medicaments i productes fitosanitaris, regulant per primera vegada el procediment de tramitació per a la seva concessió.

El títol III versa sobre els models d'utilitat i es divideix en dos capítols, referits respectivament als diversos tràmits del procediment de concessió i a les qüestions pràctiques relatives a l'informe preceptiu per a l'exercici d'accions judicials que preveu l'article 148.3 de la Llei.

El títol IV regula aspectes comuns a les modalitats anteriors. En particular, el capítol I es refereix a la modificació de la sol·licitud i la resta de documents i rectificació d'errors; el Capítol II a les mesures en matèria de terminis; i el capítol III a l'actuació de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques com a registre de patents i la seva activitat d'informació al públic.

El títol V està estructurat en dos capítols. Així, el capítol I abasta la inscripció de cessions, llicències i altres modificacions de drets. Per la seva banda, el Capítol II, per a una major coherència i sistematicitat regula la inscripció de l'oferiment de llicències de ple dret per part del titular separant aquesta matèria de la relativa a llicències obligatòries.

El títol VI recull la regulació de la sol·licitud de llicència obligatòria, les seves classes i el procediment per a la seva tramitació, adequant tot això a les novetats introduïdes per la Llei.

En el títol VII, per motius de sistematicitat, s'unifiquen les qüestions relatives a la caducitat, incloent-hi la instrucció dels corresponents expedients per falta o insuficiència d'explotació i per renúncia del titular de la patent.

El Títol VIII trasllada la regulació d'aspectes necessaris per a l'aplicació de convenis internacionals continguda en altres normes de rang inferior a llei que havien entrat en vigor amb posterioritat a la promulgació de la Llei 11/1986, de 20 març, de patents, davant la obligació de fer front als compromisos internacionals. El capítol I es destina a l'aplicació del Conveni sobre la concessió de Patents Europees (Munic, 5 d octubre de 1973), segons la seva versió després de les modificacions introduïdes per l'Acta 2000 i el Capítol II té per objecte l'aplicació del Tractat de Cooperació en matèria de Patents (Washington, 19 d juny de 1970), segons la seva última versió en vigor.

El títol IX preveu expressament el procediment per a l'efectivitat del que preveuen els articles 11 a 13 de la Llei en favor de tercer que veiés reconegut el seu dret a la sol·licitud o registre de patent en exercici d'acció reivindicatòria.

Es recullen en el títol X les previsions que desenvolupen alguns aspectes de la Llei en matèria de taxes, en particular, la reducció de l'article 186.1 de la Llei i la bonificació de taxes destinada a Universitats Públiques de l'apartat 2 de la disposició addicional desena de la Llei.

Finalment, el títol XI regula la representació davant l'Oficina Espanyola de Patents i Marques, en particular, el règim jurídic dels Agents de la propietat industrial. En aquest sentit, s'estableixen els requisits d'accés a la professió i les seves relacions amb l'Oficina Espanyola de Patents i Marques.

Respecte de les disposicions addicionals, la disposició addicional primera declara que, en virtut de l'especialitat dels procediments en matèria de propietat industrial, els procediments que regula la Llei queden exclosos de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu Comú de les Administracions Públiques, excepte en el no previst en la seva normativa específica.

La disposició addicional segona habilita l'Oficina Espanyola de Patents i Marques per establir models oficials per a tota sol·licitud o documentació que vagi dirigida a la mateixa i per establir els requeriments formals i tècnics per a la presentació electrònica

La disposició addicional tercera preveu que l'Oficina Espanyola de Patents i Marques posi en coneixement del públic un llistat amb les Biblioteques digitals per elles acceptades, als efectes oportuns previstos en el Reglament.

La disposició addicional quarta conté una habilitació en favor de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques per a l'emissió de certificats i còpies autoritzades en format electrònic, així com per a la posada a disposició d'aquestes còpies autoritzades en Biblioteques digitals, recollint bàsicament que es disposa per signes distintius i per a dissenys industrials.

La disposició addicional cinquena aclareix el contingut i el termini en què s'ha d'emetre l'informe pericial de l'Oficina Espanyola de Patents i Marques en virtut de l'article 120.7 de la Llei. A més, s'especifica que, si l'informe es demana a instància de part , es concedirà un termini d'esmena per a l'abonament de la taxa corresponent, en el cas que no s'hagués realitzat el pagament.

A continuació, per la disposició addicional sisena, en desplegament del que disposa l'article 136 de la Llei, es regulen certs aspectes relatius a la resolució extrajudicial de controvèrsies, habilitant a l'Oficina Espanyola de Patents i Marques per a la celebració d'acords en la matèria amb organismes nacionals, europeus i internacionals.

Finalment, s'inclou un annex al Reglament que versa sobre els requisits formals de la sol·licitud de patent.