S'aproven les bases reguladores que han de regir la concessió de subvencions per a l'any 2017 destinada als ens locals i als grans productors de Catalunya per al foment de la recollida selectiva de la fracció orgànica de residus municipals des d'una perspectiva de l'economia circular que consten a l'annex d'aquesta Resolució. La finalitat principal és el foment de la recollida selectiva de la fracció orgànica de residus municipals des d'una perspectiva de l'economia circular i, per tant, contribuir a assolir una gestió més sostenible i un estalvi de recursos naturals, i alhora donar compliment als objectius establerts a la normativa vigent

19/04/2017

Aquesta línia de subvenció té com a objecte: projectes per al foment del servei públic de recollida selectiva de fracció orgànica dels residus municipals i assimilables, adreçat tant a la població com als grans productors de residus orgànics assimilables a municipals del seu àmbit, amb els següents projectes:

A) Projectes de nova implantació o ampliació de l'àmbit de la recollida selectiva de la fracció orgànica i projectes d'autocompostatge com a via de gestió exclusiva de la FORM. Aquests projectes incorporaran nous habitants i/o nous grans productors en l'àmbit del servei públic de recollida selectiva de la FORM o bé seran projectes per a la instal·lació de compostadors per part de l'ens local com a via exclusiva de gestió de la FORM.

B) Projectes de millores del servei públic de recollida selectiva de la fracció orgànica, la fracció vegetal i projectes d'autocompostatge com a via de gestió complementària de la FORM. Els projectes de millora pretenen obtenir millors resultats en quantitat i/o qualitat de la FORM o la fracció vegetal (FV) gestionada en municipis on ja s'està realitzant aquest servei de recollida selectiva, així com complementar aquest servei implantant compostadors.

C) Diagnosis del servei públic de recollida selectiva i plans d'actuació per a la nova implantació, ampliació o millora de la recollida selectiva adscrita al servei públic. Aquests projectes pretenen elaborar una diagnosi amb descripció de la situació actual del municipi en el servei públic de recollida, la gestió i el tractament dels residus, diferenciant l'àmbit de la ciutadania i l'àmbit dels grans productors, principals dificultats del servei de recollida selectiva, així com un pla d'actuacions per a l'assoliment dels nivells quantitatius i qualitatius desitjables.

D) Projectes singulars d'interès general que fomentin la gestió de la fracció orgànica dels residus municipals dins d'un model d'economia circular en l'àmbit municipal. Es tracta d'actuacions executades per ens locals en projectes innovadors i que es poden reproduir en altres llocs amb característiques similars i que involucrin els diversos agents del cicle de gestió de la matèria orgànica en l'àmbit municipal, incloent-hi actuacions en els quatre àmbits: els productors de matèria orgànica domèstics i/o comercials, les entitats i empreses de recollida, les instal·lacions de tractament biològic de la matèria orgànica i els usuaris del compost, de manera que es fomenti l'enllaç entre uns agents i altres, en un esquema de l'economia circular.

Respecte dels grans productors: el foment d'actuacions de recollida selectiva fracció orgànica dels residus municipals, tant per adaptar-se al servei públic de recollida selectiva del seu àmbit com per a l'establiment de sistemes privats de recollida selectiva de la fracció orgànica dels residus assimilables a municipals, amb els següents tipus de projectes:

E) Projectes per a grans productors consistents a impulsar millores quantitatives i qualitatives de la recollida selectiva de la fracció orgànica dels residus assimilables a municipals, tant per a l'adaptació als sistemes de recollida adscrits al servei públic com per a sistemes de recollida en l'àmbit privat.

El període elegible d'execució del projecte serà des de l'1 de gener de 2017 i fins a 24 mesos després des de la data de la resolució d'atorgament de la subvenció. L'òrgan concedent podrà ampliar aquest termini, a petició del/de la beneficiari/ària, si aquest/a acredita, en els termes i les condicions que preveu l'article 32 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, la impossibilitat d'executar el projecte dins del termini previst per causa justificada que no li sigui directament imputable.

Aquesta ampliació de termini no pot excedir la meitat del termini inicial, i es pot concedir sempre que no es perjudiquin drets de tercers.

Poden optar a les subvencions regulades en aquestes bases: els ens locals de Catalunya, amb la prèvia adhesió a la plataforma EACAT (ajuntaments, entitats municipals metropolitanes, consells comarcals, mancomunitats de municipis, consorcis i diputacions, entre d'altres) que fomentin la recollida selectiva de la matèria orgànica i/o l'autocompostatge en l'àmbit de les seves competències. No poden concórrer en la convocatòria de forma simultània i per a les mateixes actuacions ens locals de forma individual i alhora a través d'un ens supramunicipal. En cas que la sol·licitud sigui presentada per un ens supramunicipal, aquest haurà d'indicar si actua en nom propi o si ho fa en virtut d'un encàrrec de gestió prèviament formalitzat amb els ens locals corresponents.

Les empreses, entitats privades o públiques de Catalunya, diferents dels ens locals, que generin més de 20 t/any per residus orgànics assimilables a municipals i vulguin dur a terme un projecte de recollida selectiva de la fracció orgànica dels residus municipals, en endavant "grans productors”. Una empresa o entitat no pot concórrer a la convocatòria de manera simultània i pel mateix concepte individualment i alhora a través d'un altre tipus d'entitat.