Les empreses i cooperatives d’innovació social s’han revelat com a valuosos instruments per aconseguir un model de creixement econòmic inclusiu i per afavorir la cohesió social; a més, després del període de crisi que han patit totes les economies avançades, han demostrat una elevada resistència a contextos econòmics adversos. D’aquí la importància que tots els nivells de govern adoptin un marc regulador i uns criteris de funcionament que facilitin el desenvolupament d’aquest tipus d’iniciatives: potenciant-ne el reconeixement i la visibilitat (per exemple en els concursos públics o amb l’organització d’esdeveniments a nivell local), establint mecanismes de suport públic (serveis d’assessorament, programes de formació, incubadores d’empreses socials, facilitant l’accés a serveis administratius compartits, etc.), oferint garanties i avals que permetin l’accés a finançament privat, i incorporant la formació en emprenedoria social en els currículums acadèmics escolars






12/06/2017

Els exemples de bones pràctiques que es recullen mostren l’efecte multiplicador de la intervenció pública en aquest terreny:

- Cophenaguen Project House (Copenhaguen): una incubadora d’empreses d’iniciativa social independent (es preveu que el 2021 assolirà l’autofinançament) que, des d’una perspectiva integral, facilita la materialització de projectes d’emprenedoria social. Les dades de servei dels darrers 5 anys, atenent a més de 2400 emprenedors, relacionats amb 400 empreses i organitzacions, i amb una agenda permanent de més de 20 actes culturals, posen de manifest l’impacte positiu i la consolidació d’aquest projecte; la seva autonomia financera en garanteix l’estabilitat respecte les fluctuacions derivades dels canvis polítics.

- PHINEO (Alemanya): una organització que ofereix assessorament financer així com un servei d’intermediació entre inversors i projectes d’emprenedoria social. L’impacte de PHINEO, amb més de 100 partners, amb més de 800 projectes avaluats i amb 20.00 descàrregues de la seva guia per a millorar l’eficàcia de petites organitzacions, posa de manifest la important contribució d’aquest tipus de serveis tant en la seva funció assessora i intermediària, com de lobby.

- JEREMIE Sicily ESF Social Finance (Sicília): un partenariat impulsat pel Fons d’Inversió Europea i per la Banca Popolare Etica que té per objectiu facilitar l’accés a fonts de microfinançament a les petites i mitjanes empreses. Després de quasi 4 anys de funcionament el projecte ha demostrat l’important paper que juguen les xarxes de suport i assessorament financer per l’impuls inicial d’aquest tipus d’empreses, especialment en contextos econòmics i socials complexos.

- La Instrucció de l’Ajuntament de Barcelona per a una contractació pública socialment responsable, resultat del debat i el consens amb els sectors empresarials, sindicats, associacions i entitats ciutadanes. Vol ser l’instrument per impulsar la contractació pública socialment responsable per part de l'administració municipal, incorporant objectius de millora de les condicions laborals, de justícia social, de foment de la petita i mitjana empresa, i de l’economia social i cooperativa, entre altres clàusules.

- El Hueco (provincia de Soria): espai de coworking i d’incubació de projectes d’economia social que ha contribuït al desenvolupament de 22 projectes i a la creació de 120 llocs de Treball. L’experiència d’aquest servei posa de manifest la importància de la qualificació dels dinamitzadors i les potencialitats de desenvolupament de l’emprenedoria social també en zones poc poblades.