El conseller de Territori i Sostenibilitat de la Generalitat, Josep Rull, es va reunir dilluns amb el Grup de Peatges, està format pel Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris per fixar les bases del nou model de gestió viària, conegut com la vinyeta. El representant de l'FMC en aquesta reunió va ser Josep Monràs, alcalde de Mollet del Vallès






18/07/2017

Josep Monràs, alcalde de Mollet del Vallès i representant de la Federació de Municipis de Catalunya en aquesta reunió, va demanar que aquesta proposta fiscal que, ara per ara, només es planteja per als peatges, s'ampliï a tot el sistema de mobilitat del país i, per tant, és necessari trobar propostes per a la resta de serveis públics de mobilitat.  D'altra banda, va plantejar quatre qüestions a tenir en compte en el cas concret dels peatges que són: l'ús que se'n faci de la via; el trajecte quilomètric; el tipus de vehicle tant pel que fa a vehicles contaminants com pel que fa a la potència i tipologia de vehicle; i finalment si hi ha alguna alternativa viària o de transport públic

El nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en el model de la vinyeta, que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener de 2019. Amb aquest model s’alliberaran més de 300 milions d’euros a l’any de recursos pressupostaris que es podran invertir en la millora del transport públic, la xarxa viària i a la renovació del parc de vehicles. A partir d’aquesta proposta, i de les aportacions del Grup de Peatges, format per representants del Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris, la previsió és tramitar la llei durant l’any 2018 perquè entri en vigor l’1 de gener de 2019.

Aquest nou sistema es gestionaria a través d'una agència o d'un consorci públic, encara que les administracions podran mantenir la titularitat de les vies, i aquesta agència o consorci permetrà desconsolidar el dèficit públic i reduir l'endeutament de les administracions pel que fa a peatges a l'ombra i els saldos diferits per compensacions a les concessionàries.