El treballador social amb joves és una figura que pot tenir un paper clau com a influència indirecta d'empoderament dels joves davant de les idees extremistes o d'incitacions a la radicalització. L'adquisició de competències, el treball en equip, la resolució de problemes o el contacte intercultural són components del treball amb joves que contribueixen a la inclusió social dels joves i a donar-los eines per a gestionar les contradiccions als que els enfronta la complexa societat actual






27/11/2017

A partir d'un enfocament molt pràctic, aquest manual exposa un model de gestió dels riscos de radicalització i d'extremisme en el marc de l'actuació d'un treballador juvenil. Planteja un pla d'actuació a 3 nivells:

- Prevenció genèrica: dirigida a tots els joves amb l'objectiu de formar-los en els valors democràtics. Entre les estratègies que s'exposen es poden esmentar: l'organització de debats i converses de temes propers als joves, el contacte amb activitats relacionades amb els drets humans, oferir relats positius i raonaments complexos sobre els temes d'actualitat, etc.

- Prevenció dirigida: orientada a joves que mostren símptomes de radicalització. D'entrada cal detectar aquestes situacions i apropar-se al jove sense qüestionar directament el seu comportament. Per contra, cal obrir la seva mentalitat a partir d'estratègies indirectes (organització d'activitats sanes en les que se senti confortable com ara l'esport, la música, etc.), d'un coneixement exhaustiu de l'ambient i les xarxes socials que freqüenta el jove, i de la comprensió de les raons de la radicalització.

- Prevenció requerida: dirigida a joves que volen abandonar un entorn de radicalització o d'extremisme. En aquest cas és clau la col·laboració amb altres serveis i professionals (policia, professorat, serveis socials, líders religiosos de la comunitat, etc.). Per altra banda cal analitzar la trajectòria del jove per a conèixer els factors que van influir en la seva radicalització i contrarestar-los.

Com a recomanacions genèriques el manual exposa la necessitat de facilitar als treballadors amb joves l'accés a tots els recursos i tota la informació de que l'ajuntament disposi, i d'abordar aquests processos des d'un enfocament integral, a partir de la cooperació entre els diversos actors locals (serveis públics, comunitats, professorat, etc.), i mitjançant activitats realitzades en un ambient distès i informal.