Molts equips de govern municipals que es plantegen incrementar l'espai a vianants i ciclistes temen l'impacte que aquest canvi pugui tenir en la congestió del trànsit. Paradoxalment, per tranquil·litat dels alcaldes que s'estiguin plantejant modificar els plans de mobilitat en aquest sentit, algunes evidències internacionals apunten en la direcció contrària






18/02/2018

- L'ajuntament de Dublin ha decidit fer zona de vianants el carrer College Green, una avinguda molt cèntrica i que actualment suporta molt trànsit. Les simulacions incloses en els estudis que s'han dut a terme mostren que reservar aquesta via a vianants i bicicletes permet un augment de la circulació de 700 persones/hora. Està prevista l'adopció de mesures complementàries facilitant pàrquings orbitals i millores en el transport públic.

- La ciutat de Lisboa va impulsar un projecte d'eixamplament dels xamfrans per a reduir la distància que els vianants havien de recórrer per a travessar els carrers. Les dades mostren que no s'han produït increments de les congestions i la mesura ha afavorit la seguretat ja que els conductors s'aproximen a les interseccions a una velocitat inferior.

- Les dades mostren que el carril bici de la zona alemanya del Ruhr (que s'està acabant de construir) es calcula que evita 50.000 desplaçaments diaris de vehicles motoritzats. El cost final del carril bici arribarà als 1,8 milions d'€/km, molt inferior als 8,24 milions d'€/km que costa una carretera.

- El servei de bici compartida a Washington DC suposa una reducció en la congestió del trànsit del 4%.

- Un estudi recent ha posat de manifest que a Londres 2,4 milions de desplaçaments es podrien fer a peu; d'aquests, un 40% suposarien només 10 minuts. Millorar les infraestructures per als vianants i adoptar mesures per incentivar els desplaçaments a peu significaria, doncs, una efectiva mesura per reduir la congestió.

- El projecte de Carrers Escolars a la ciutat de Bolzano (Itàlia), consistent en la restricció del trànsit durant 15 minuts durant les hores d'entrada i sortida de les escoles, ha afavorit que hi hagi 6000 infants que van caminant a classe, el que representa un 8% dels desplaçaments en aquesta ciutat.