Un dels principals reptes en els projectes de reforma del sector públic és assegurar que els canvis en les lleis i les polítiques tinguin impacte en l'exercici i en l'organització de la feina per part dels empleats/des públics. No hi ha una solució única per a tots els contextos però hi ha algunes eines de gestió del canvi i d'anàlisi de política econòmica que poden esdevenir recursos molt efectius per identificar obstacles i finestres d'oportunitat






23/02/2018

D'entrada cal planificar el procés de transformació tenint en compte els aspectes tangibles (normes, jerarquies, espais, etc.) però també els aspectes intangibles de l'organització (distribució real de poders, cultura de l'organització, interessos, efectes col·laterals de les mesures adoptades en un àmbit respecte altres àmbits, etc.).

A partir d'aquesta anàlisi cal fer un ús estratègic de les eines de gestió del canvi:

- Un lideratge que posi en valor els avantatges de la reforma.

- Un disseny adequat del sistema de governança del projecte: considerant els canals de comunicació verticals però també horitzontals.

- Aprofitant l'empenta dels àmbits interessats en el canvi i utilitzant eines de persuasió més que d'imposició.

- Potenciant la comunicació i la implicació de tots els estaments interns i externs amb l'objectiu de reduir al màxim les resistències.

- Reforçant l’alineació de l'organització en la direcció del canvi: assegurant la coherència en els esforços de tots els departaments.

- Garantint la preparació dels treballadors públics per donar resposta a les noves exigències: mitjançant formació i incentius.