Els funcionaris públics sovint no són simples implementadors de les polítiques dissenyades pels governs sinó que tenen una gran influència sobre les polítiques que s'implementen, sobre com s'implementen i sobre el seu èxit. Aquesta capacitat d'influència pot ser utilitzada per millorar la qualitat dels serveis o bé pot ser mal utilitzada creant una relació clientelar entre polítics i treballadors públics (els funcionaris reben un tracte de favor a canvi del seu suport 'polític' al govern)






23/07/2018

S'han desenvolupat múltiples estratègies per prevenir i combatre aquest tipus de relacions "viciades" que, de manera combinada, han demostrat efectivitat: auditories, participació dels usuaris en els projectes de reforma, coproducció de serveis públics, etc.  Com es pot constatar, totes elles comparteixen com a mecanisme corrector el fet d'intentar evitar disminuir el monopoli de la informació o de la prestació del servei per part dels treballadors públics. No obstant això, aquest tipus de reformes de caire local tenen un impacte limitat si no van acompanyades d'una estratègia més general a escala nacional (que, per exemple, permeti limitar la capacitat d'influència dels sindicats de funcionaris o que introdueixi mecanismes de lluita contra la corrupció).