A partir de les peticions rebudes pel comitè de Peticions del Parlament Europeu s'analitza la qualitat de la transposició per part dels Estats europeus de la normativa comunitària sobre gestió de residus. S’entén per gestió de residus totes les activitats i accions que es requereixen per gestionar els residus, des de la seva generació fins a la seva disposició final. Això inclou la recollida, transport, tractament i eliminació de residus, juntament amb la supervisió i la regulació






26/07/2018

Els dèficits recurrents es focalitzen en el funcionament de les instal·lacions, sobretot abocadors, (impacte sobre l'entorn i sobre la salut dels residents propers, contaminació d'aigües, gestió inadequada dels residus, etc.), en la qualitat general del sistema de gestió de residus (percentatge de reciclatge insuficient, insuficient prevenció de generació de residus, inaplicació del principi de pagament per contaminar, incompliment dels objectius de recuperació d'energia a partir dels residus, etc.), en la tramitació de permisos per a noves instal·lacions, i en la inadequada gestió dels residus radiactius.

Les recomanacions més rellevants des de l'òptica local que es desprenen dels resultats obtinguts se centren:

- Millorar la capacitació dels governs regionals i locals en matèria de concessió de permisos i d'inspecció: publicant guies i protocols, millorant la coordinació entre organismes d'inspecció, identificant bones pràctiques, etc.

- Publicar els resultats dels mesuraments i de les inspeccions com a eina per enfortir la confiança dels ciutadans.

- Adoptar mesures que donin tranquil·litat als ciutadans propers a una instal·lació de gestió de residus.

- Preveure espais de participació en l'elaboració d'avaluacions d'impacte ambiental.