L'objecte de l’Ordre SND/275/2020, de 23 de març, publicada al BOE número 81, de 24 de març de 2020, és l'establiment de mesures complementàries de caràcter organitzatiu, així com de subministrament d'informació per a tots els centres de serveis socials de caràcter residencial (centres residencials de gent gran, persones amb discapacitat o altres centres de serveis socials d'anàloga naturalesa), ja siguin de titularitat pública o privada, i que es trobin en territori nacional

24/03/2020

A l'efecte del que preveu la present ordre, els centres de serveis socials de caràcter residencial de titularitat privada tindran la consideració d'operadors de serveis essencials amb els efectes que preveu l'article 18.2 de Reial Decret 463/2020, de 14 de març, pel qual es declara l'estat d'alarma per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19.

Els centres han de mantenir la seva activitat, no podent adoptar cap mesura que, en relació amb la situació d'emergència originada pel COVID-19, comporti el tancament, reducció o suspensió d'activitats o de contractes laborals, llevat que l'autoritat competent de la comunitat autònoma determini, per les circumstàncies concurrents, que el manteniment de l'activitat de centre no és imprescindible.

El titular dels centres ha de garantir la posada a disposició de la informació veraç i ajustada a el sistema d'informació vigent, sobre les característiques físiques de centre, personal i residents / pacients de la mateixa, amb especial atenció al que estableix l'apartat segon de l'Ordre SND / 265/2020, de 19 de març, d'adopció de mesures relatives a les residències de gent gran i centres sociosanitaris, davant la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Aquesta informació es facilitarà amb la periodicitat i mitjançant el mitjà que indiqui l'autoritat competent de la comunitat autònoma.

Es faculta l'autoritat competent de la comunitat autònoma, en funció de la situació epidèmica i assistencial de cada centre residencial o territori concret i sempre atenent a principis de necessitat i de proporcionalitat, a intervenir els centres residencials objecte d'aquesta Ordre. Entre altres actuacions, aquesta intervenció pot comportar:

a) Ordenar per motius de salut pública justificats l'alta, la baixa, reubicació i trasllat dels residents a un altre centre residencial del seu territori, amb independència del seu caràcter públic o privat.

b) Establir les mesures oportunes per a la posada en marxa de nous centres residencials i la modificació de la capacitat o organització dels existents.

c) En els casos en què un centre residencial compti amb pacients classificats en els grups b), c) i d) de l'apartat segon.1 de l'Ordre SND / 265/2020, de 19 de març, designar un empleat públic per dirigir i coordinar l'activitat assistencial d'aquests centres.

A aquests efectes, l'esmentat empleat públic disposarà dels recursos materials i humans disponibles en el centre residencial intervingut, així com dels recursos vinculats amb l'activitat sanitària assistencial que es presta de forma habitual als residents en el mateix.

d) Modificar l'ús dels centres residencials objecte d'aquesta Ordre per a la seva utilització com a espais per a ús sanitari d'acord amb el que estableix l'apartat novè de l'Ordre SNS / 232/2020, de 15 de març, per la qual s'adopten mesures en matèria de recursos humans i mitjans per a la gestió de la situació de crisi sanitària ocasionada pel COVID-19. Aquesta actuació serà especialment aplicable en els casos en què el centre residencial compti amb pacients classificats en el d) de l'apartat segon.1 de l'Ordre SND / 265/2020, de 19 de març.

Els centres residencials a què es refereix aquesta Ordre resten subjectes a la inspecció dels serveis sanitaris de la comunitat autònoma corresponent. Els empleats públics designats per les comunitats autònomes per dur a terme aquestes inspeccions podran realitzar-les en qualsevol moment, quedant autoritzats per ordenar totes les actuacions que siguin necessàries per a complir les normes vinculades a el control de la crisi sanitària originada pel COVID-19.

Quan es doni alguna de les situacions excepcionals que es relacionen a continuació, tots els centres residencials objecte d'aquesta Ordre hauran de comunicar immediatament a les corresponents Conselleries de Serveis Socials i de Sanitat de la comunitat autònoma, així com a la delegació o subdelegació de Govern que correspongui per tal de demanar l'auxili urgent disponible per donar resposta a la situació concreta:

a) Impossibilitat, per absència de mitjans personals, materials, circumstàncies físiques o d'una altra índole, per complir amb el que indica l'Ordre SND / 265/2020, de 19 de març, d'adopció de mesures relatives a les residències de gent gran i centres sociosanitaris, i especialment pel que fa a les normes d'aïllament.

b) Impossibilitat per gestionar adequadament la conservació i retirada de cadàvers per acumulació i / o absència de serveis funeraris disponibles.

c) Qualsevol altra circumstància anàloga que posi en greu perill la integritat i sosteniment de el servei que es presta.

Les autoritats competents valoraran la situació, i auxiliaran la mateixa de forma coordinada activant tots els mitjans ordinaris i excepcionals disponibles en el seu territori. Realitzada la intervenció oportuna, es notificarà la mateixa amb indicació succinta de l'establiment en el qual es va produir la incidència, situació abordada, mitjans activats i situació final, als ministeris de Sanitat i de Drets Socials i per l'Agenda 2030.

Les comunitats autònomes i les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla han de difondre de manera immediata a tots els centres de serveis socials de caràcter residencial als quals es refereix aquesta ordre, i que es trobin en el seu àmbit competencial d'actuació i acreditació, que disposa aquesta ordre.