02/06/2025

Rosa Huguet, presidenta de l’Àrea de Comerç, Turisme i Empresa de la Federació de Municipis de Catalunya i alcaldessa de Canyelles, ha comparegut aquesta tarda al Parlament per aportar la visió dels ens locals en relació al Projecte de llei per a la modificació de la Llei de comerç, serveis i fires, i del Decret llei d’ordenació dels equipaments comercials

En termes generals, l’FMC realitza una valoració positiva del Projecte de llei, en la mesura que era necessari adequar la normativa de comerç i dels equipaments comercials a les transformacions econòmiques, socials, digitals i mediambientals que s’han produït en el darrers anys, però també hi ha aspectes discutibles i és necessari incorporar algunes millores

La norma corregeix situacions ineficients i poc sostenibles i resol dubtes interpretatius, però aquesta reforma no s’ha de fer a costa de l’equilibri territorial ni del comerç de proximitat. L’FMC creu imprescindible que es respecti i reforci l’autonomia municipal i es reconegui el paper rellevant dels ajuntaments.

En aquest sentit demanem mecanismes de consulta vinculants entre el govern català i els municipis en decisions rellevants amb impacte territorial, com les autoritzacions per a mitjans i grans establiments comercials.

També valorem positivament la flexibilitat per implantar petits establiments comercials sobretot en municipis petits i zones rurals, però sempre protegint els centres urbans i els nuclis històrics i que els ajuntaments puguin definir zones d’exclusió per a grans superfícies, per garantir una ordenació comercial equilibrada i coherent amb la realitat local.

Així mateix, cal introduir criteris clars d’equilibri territorial perquè la reforma no accentuï la desigualtat entre municipis i evitar una fragmentació territorial.

D’altra banda, s’ha de treballar més per a una simplificació administrativa suficient, ja que els petits comerços continuen assumint una càrrega normativa elevada. La llei ja contempla subvencions per a la digitalització i l’adaptació a les noves tecnologies, però des de l’FMC proposem ajuts directes i assessorament gratuït per facilitar aquesta transició digital i ambiental, especialment en municipis rurals i en zones en risc de despoblament.

El comerç de proximitat és un element clau per al desenvolupament econòmic i social dels municipis i el projecte no aborda amb prou determinació l’impacte de les grans plataformes digitals ni tampoc regula els magatzems logístics.

A més, els fons previstos per a la modernització del comerç no garanteixen que arribin als territoris més vulnerables. Els municipis rurals i els barris en declivi comercial necessiten un suport específic i prioritari; per tant, s’hauria de preveure destinar un percentatge fix dels pressupostos que es destinen a la promoció comercial a municipis amb índexs de vulnerabilitat econòmica i crear un fons de compensació per a municipis afectats per la implantació d’equipaments comercials fora de la trama urbana consolidada.

En conclusió, aquesta reforma pot ser una gran oportunitat, però només ho serà si reforça el teixit comercial de proximitat, respecta l’autonomia local i assegura un desenvolupament territorial equilibrat.

Rosa Huguet ha estat acompanyada en aquesta compareixença per Joan Carles Garcia, secretari general adjunt de l’FMC, i Francesc Povedano, tècnic de comerç de l’FMC.