El Departament de Territori en crearà sis en àrees congestionades, amb finançament del REACT i del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, provinents dels fons de Next Generation EU






11/04/2023

El Departament de Territori invertirà 67 milions d'euros en la creació d'una xarxa de sis corredors de busos ràpids en àrees congestionades amb la intenció d'afavorir el transport públic davant del vehicle privat. El foment del transport públic és un dels eixos principals del Departament. Aquesta xarxa, feta pública s'inspira, en el concepte dels corredors BRCat -acrònim de Bus Ràpid Catalunya, que potenciarà la mobilitat sostenible en autobús, bicicleta i a peu. El projecte preveu, en global, la creació de 13 corredors per a busos ràpids que connectaran nuclis urbans en àrees especialment congestionades de la regió metropolitana de Barcelona, Girona i la Catalunya Central. 

Aquesta xarxa de bus ràpid en concepte BRCat s'impulsa en dues fases, la primera fase està prevista que estigui operativa el 2025 amb la millora de 6 corredors i un cost total de 67 milions d'euros, que es preveuen finançar amb fons provinents del REACT i del Mecanisme de Recuperació i Resiliència, emmarcat dins els Next Generation EU. 

Els nous corredors de bus ràpid també comportaran millores dels serveis d'autobús que hi circulen, potenciant-ne la rapidesa i la fiabilitat. Així mateix, també s'incrementaran el nombre d'expedicions, el que suposarà, segons els primers estudis del Departament, un augment d'uns quatre milions de places anuals en autobusos interurbans. La freqüència de pas augmentaria, de mitjana, en un 25%. 

· El primer corredor és el que transcorre entre les ciutats de Castelldefels i Cornella de Llobregat, donant servei a les poblacions de Sant Boi de Llobregat, Viladecans i Gavà. Aquesta actuació, que s'ha fet conjuntament amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona i els ajuntaments, ha transformat la C-245 en un vial més urbà. 

· El segon corredor de bus ràpid que uneix Salt i Girona millorarà la connectivitat d'aquests municipis on viuen en total més de 130.000 persones; el projecte que s'està redactant, preveu la construcció d'un carril bus per sentit i un carril bici bidireccional a l'eix configurat pel passeig Països Catalans i el passeig Olot, que uneix aquests dos municipis.

· El tercer corredor Blanes - Lloret de Mar, de 7,2 km de longitud i per on transiten 91 expedicions diàries per sentit de les línies urbanes i interurbanes, així com nombrosos serveis discrecionals. L'actuació també inclou un carril bici bidireccional en tot el recorregut i la instal·lació d'un aparcament segur de bicicletes a l'estació de Rodalies de Blanes. 

· El quart corredor per a busos ràpids que connectarà les poblacions de Terrassa i Sabadell tindrà 11,6 km de recorregut. El projecte, en redacció, concentra les actuacions en el tram interurbà d'1,2 km entre la rotonda d'accés a l'Hospital de Terrassa i la rotonda d'accés al complex Ègara dels Mossos d'Esquadra.

· El cinquè corredor entre Sabadell i Castellar del Vallès, que segueix l'eix de la B-124, altament congestionat, té una longitud 5 km. El projecte que s'està redactant preveu un carril bus entre el polígon la Llanera i Sabadell i entre el polígon del Pla de Bruguera i la ronda de Tolosa de Castellar del Vallès, per a millorar l'entrada d'aquest servei als nuclis urbans. També es construirà una via ciclista i per vianants al llarg del corredor que permetrà connectar de forma segura i sostenible els dos municipis. 

· El sisè corredor bus ràpid que unirà els municipis de Riera de Caldes i Palau-Solità i Plegamans tindrà 2,9 km de longitud. El projecte en redacció preveu l'ampliació de la carretera C-59 i la creació de dues noves rotondes que permetran generar un nou carril bus per sentit, i un nou carril bus en sentit Barcelona entre la nova rotonda de Can Valls i la rotonda existent de Palau-Solità i Plegamans. També es preveu una via ciclista compartida amb vianants. 

En una segona fase, més enllà de 2025, es preveu configurar altres corredors que actualment es troben en fase d'estudi previ o de projecte de traçat. 

El corredor més avançat d'aquest segon paquet d'actuacions seria el que uniria Sabadell i Santa Perpètua de Mogoda, de 4,9 km, que aprofitaria la millora viària de la carretera B-140 prevista al projecte de traçat en redacció. També s'inclouria la creació de noves parades d'autobús i diversos trams de carril bici. 

Font: Departament d'Acció Exterior i Unió Europea - 28 de març 2023.