L’accés a la cultura és un dret de tota la ciutadania i cal que es garanteixi sempre la inclusió, l’equitat i la cohesió social; i així li vam traslladar a la consellera de Cultura del govern de la Generalitat, Sònia Hernández Almodóvar, en una reunió que va tenir lloc ahir a la seu del departament, en la que també va participar el secretari general Josep Maria Carreté

Per part de la Federació de Municipis de Catalunya hi va assistir el president i alcalde de Mataró, David Bote, la presidenta de l’Àrea de Cultura i alcaldessa de Sentmenat, Montse Rueda, la secretària general Susanna Mérida i els secretaris generals adjunts Joan Carles Garcia Cañizares i Marc Sanglas






07/05/2025

Els ajuntaments sostenen bona part de la cultura del país amb recursos molt limitats i en bona part sense competències directes (només les biblioteques i arxius són de competència municipal). Aquesta manca de competències/recursos debilita el paper clau dels ajuntaments per fomentar la cultura, més perjudicada encara en moments de dificultats econòmiques. Per això hem traslladat la petició de treballar plegats aquesta qüestió i de simplificar molt els tràmits per agilitzat el finançament a través de subvencions, ja que actualment és força dificultós. També hem demanat a la consellera incrementar la col·laboració econòmica de la Generalitat per a l’impuls de la Xarxa d'escoles locals de les Arts, ja que provoca uns costos per als ens locals difícils d’assumir.

En aquest sentit, la consellera ens va avançar que estan treballant en diferents línies d’actuació que permetrien millorar aquestes qüestions: en la simplificació de les gestions necessàries per accedir a les subvencions (que tindrà impacte tant en les administracions locals com en les associacions culturals) i en la renovació del pla d’equipaments culturals i el foment del Pacte Nacional per la Cultura Catalana. Aquestes són eines essencials per marcar un full de ruta clar d’actuacions, competències i finançament.

D’altra banda, la Federació de Municipis de Catalunya participa en els treballs promoguts pel CoNCA en relació amb la introducció dels ensenyaments artístics en l’educació a través del Fòrum de les arts a l’educació. En aquest sentit, vam traslladar al departament poder saber quines són les intencions del govern català en aquest àmbit, amb el dubte de si es podrien fer experiències pilot. Pel que fa a la Mancomunitat Cultural de Catalunya (en la qual participem gràcies a la demanda feta en l’anterior mandat), vam reivindicar una major representació.

Des del departament estan oberts a valorar aquesta proposta i ens van explicar que, en relació amb la introducció dels ensenyaments artístics en l’educació, el seu objectiu és continuar treballant en la mateixa direcció que es va iniciar en el mandat anterior, i que han pogut posar en marxa un programa, que precisament s’havia elaborat anteriorment, que ha permès la incorporació de professionals de la cultura al Departament d’educació per treballar conjuntament i continuar avançant en els objectius plantejats.

En un altre ordre de coses, vam informar que fa temps que els ens locals amb ràdio municipal tenen un litigi obert amb AGEDI i que des de l’FMC estem negociant amb l’entitat per intentar trobar una solució. Els representants municipalistes van traslladar a la consellera que els ajuntaments volen pagar drets d’autor, però sempre s’ha de tenir en compte la seva especificitat, que actualment no s’ajusta a la tarifa establerta.

Pel que fa a la proposta de protocol d’acollida de carpes de circ, vam recordar que estem treballant jurídicament el protocol enviat des de l’Associació de Carpes de Circ per poder-lo signar properament amb els ajuntaments i amb la Generalitat de Catalunya.

Finalment, els ens locals, com a elements claus de la cultura, i a través de les entitats municipalistes, reclamem participar dels grans acords de país (Acord Nacional de Cultura, Pla d’equipaments culturals...) impulsats pel departament.

La consellera per la seva part va manifestar que té tota la voluntat de treballar colze a colze amb els municipis per trobar grans consensos de país que facin avançar la cultura.