Resolució CLT/146/2025, de 21 de gener, publicada al DOGC número 9336, de 27 de gener de 2025

27/01/2025

Objecte:

L'objecte d'aquestes bases és la concessió de subvencions per a un període biennal destinades a finançar projectes de recerca que generin nou coneixement en arxivística, gestió documental i gestió de dades.

A l'efecte d'aquestes bases, s'entén per recerca en arxivística, gestió documental i gestió de dades la recerca que proveeix de la base intel·lectual per orientar els professionals i les institucions en la creació, l'ús, la gestió, l'avaluació, la disposició i la difusió dels documents i de la informació. Se subvenciona la recerca que s'interroga per la teoria, els principis, els processos, la metodologia i la pràctica de la gestió dels arxius, els documents i les dades. No és subvencionable la recerca que consisteix a interpretar o utilitzar els documents d'arxiu com a fonts d'informació ni la recerca pròpia d'altres disciplines o àmbits de coneixement que consisteix a interpretar o utilitzar els documents d'arxiu com a fonts d'informació.

La finalitat d'aquesta línia de subvenció és incentivar la generació i la transferència de nou coneixement en el sector de l'arxivística, la gestió documental i la gestió de dades, per mitjà de l'impuls de projectes, estudis i col·laboracions tècniques que afavoreixin el desenvolupament científic de la disciplina, especialment per a la seva potencial aplicació als arxius del Sistema d'Arxius de Catalunya i tenint en compte la seva interrelació amb els diferents agents socials (món acadèmic, administració pública, sector privat, societat civil i comunitat educativa, entre d'altres).

Persones beneficiàries:

Poden ser beneficiaris de les subvencions les universitats del sistema universitari català, públiques o privades, així com els centres de recerca i altres entitats de titularitat pública o privada i sense ànim de lucre domiciliats a Catalunya, que tinguin com a activitat principal la recerca i la innovació.

Requisits i condicions

Per poder optar a les subvencions s'han de complir, a més dels requisits i les condicions que estableix la base general 4, els requisits i les condicions següents:

a) L'execució dels treballs de recerca en arxivística, gestió documental i gestió de dades l'ha de portar a terme un equip de recerca específic per al projecte presentat. Aquest equip ha d'estar vinculat a l'entitat sol·licitant per mitjà de l'investigador o la investigadora principal del projecte, que ha d'estar en possessió del títol de doctor/a.

b) El treball de recerca s'ha de dur a terme durant l'any natural de la concessió de la subvenció i l'any posterior.

c) Les persones beneficiàries han de cedir gratuïtament a l'Administració de la Generalitat els drets d'explotació, amb caràcter no exclusiu, dels resultats de recerca per a tots els països del món, concretament els drets de reproducció, distribució, comunicació pública i transformació, per a finalitats no lucratives, sempre que no impedeixi la publicació d'articles científics. Aquesta cessió comprèn els formats i les modalitats d'explotació actualment coneguts, inclosa la publicació a Internet. L'Administració de la Generalitat perd aquests drets si no n'edita la publicació en el termini de dos anys, a comptar des de la data de lliurament del treball de recerca.

d) Cada entitat sol·licitant pot presentar fins a un màxim de tres projectes de recerca. S'ha de presentar una sol·licitud per cada projecte.

Quantia

La quantia de la subvenció pot cobrir fins al 100% del cost del projecte, amb un límit màxim de 20.000,00 euros.

Aquest percentatge s'ha de reduir proporcionalment entre tots els beneficiaris si, d'acord amb les disponibilitats pressupostàries, no és possible concedir la quantia màxima esmentada, excepte en el cas de les entitats que sol·licitin una subvenció de fins a 8.000 euros i a més a més hagin assolit com a mínim el 70% del total de la puntuació possible, d'acord amb els criteris que estableix la base 7, els quals han de rebre, en tot cas, el 100% de l'import sol·licitat.

Despeses subvencionables

Són subvencionables les despeses que estiguin directament relacionades amb l'execució del projecte de recerca presentat i, en concret, les derivades de les actuacions següents:

a) La incorporació de personal contractat específicament per dur a terme el projecte de recerca subvencionat, d'acord amb la normativa que sigui aplicable a l'entitat que rep la subvenció.

b) L'adquisició de material inventariable o bibliogràfic directament relacionat amb l'objecte de la subvenció.

c) L'adquisició de material fungible.

d) Les dietes (manutenció i allotjament) i els desplaçaments per fer treball de camp directament vinculat amb la recerca. L'allotjament (amb un màxim de 120 euros per persona i dia) i la manutenció (amb un màxim de 38 euros per persona i dia). En les despeses de desplaçament, en cap cas s'accepten els bitllets de classes preferents. En el cas de desplaçaments en vehicle, s'accepta una despesa de 0,30 euros per quilòmetre i el cost dels peatges de les persones participants esmentades. La benzina està inclosa en el preu del quilometratge. Aquests imports s'actualitzen si es modifiquen els imports que determina la normativa que regula les indemnitzacions per raó del servei en l'àmbit de la Generalitat de Catalunya, i la convocatòria corresponent ha d'incloure els nous imports actualitzats.

e) Les despeses de contractació d'una empresa o d'un professional extern per al desenvolupament o la implementació del projecte.

f) Les despeses relacionades amb l'edició o presentació del treball, inclosa la traducció i publicació en revistes científiques.

No són subvencionables les despeses derivades de:

a) Les retribucions del personal funcionari ni del personal fix vinculat estatutàriament o contractualment a l'entitat sol·licitant.

b) L'adquisició d'equipament informàtic, el programari i les seves llicències.

c) Les despeses protocol·làries.

d) Les despeses generals o indirectes.

Documentació que cal presentar amb la sol·licitud

En el moment de presentar la sol·licitud cal aportar la documentació que preveu la base general 8, segons els models facilitats.

Criteris de valoració

La valoració dels projectes s'ha de fer d'acord amb els criteris següents:

a) La qualitat científica del projecte (fins a 4 punts):

a.1) Qualitat del projecte de recerca: definició clara dels objectius i abast de la recerca, metodologia prevista i resultats esperats: fins a 2 punts.

a.2) Qualitat de l'equip de recerca: trajectòria científica i professional dels seus membres, prenent en consideració la seva vinculació amb l'àmbit de l'arxivística i la gestió documental: fins a 1,25 punts.

a.3) Qualitat de gestió del projecte: planificació, capacitat organitzativa, solvència i formes de seguiment i avaluació: fins a 0,75 punts.

b) El potencial innovador, la viabilitat i la transferència de coneixement del projecte (fins a 3,5 punts):

b.1) Potencial innovador i generació de nou coneixement: progrés científic esperat en relació amb el coneixement existent, tenint en compte també l'àmbit internacional: fins a 2,5 punts.

b.2) Viabilitat: potencial aplicació i transferència de coneixement dels resultats al Sistema d'Arxius de Catalunya: fins a 1 punt.

c) El plantejament transdisciplinari del projecte: inclusió d'actors socials rellevants per a l'objecte de la recerca més enllà de l'àmbit acadèmic (arxius del Sistema d'Arxius de Catalunya, empreses, societat civil, comunitat educativa, etc.) (fins a 2,5 punts):

d.1) Hi participen 2 o més actors socials: 2,5 punts.

d.2) Hi participa 1 actor social: 1 punt.

d.3) No hi participa cap actor social: 0 punts.

Proposta provisional de concessió, reformulació i presentació de documentació addicional

Les persones proposades com a beneficiàries de les subvencions en la proposta provisional de concessió han de presentar, juntament amb la documentació que disposa la base general 12.5, el document d'acceptació de la subvenció.

Les persones proposades com a beneficiàries poden presentar la reformulació del projecte i del pressupost per adaptar-los a la subvenció proposada per l'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural si el seu import és inferior al que s'ha sol·licitat a l'Oficina, en els termes que estableix la base general 12.4.

Pagament

El pagament de la subvenció es tramita de la manera següent:

a) Es paga una bestreta del 80% de l'import total concedit a partir de la concessió de la subvenció. Per al pagament d'aquesta bestreta no s'exigeix la presentació de la garantia.

b) A partir del segon any del bienni objecte de la convocatòria, es paga el 20% restant del total de l'import concedit un cop s'ha justificat adequadament l'execució de l'activitat subvencionada, d'acord amb la documentació justificativa que estableix la base 10.

En cas que durant el primer any del bienni es finalitzi i es justifiqui la totalitat de l'activitat subvencionada, igualment el segon pagament no s'efectua fins a l'anualitat corresponent.

Justificació

Les persones beneficiàries han de justificar l'activitat subvencionada per mitjà dels documents següents, que s'han de presentar, com a màxim, el 31 de gener següent al segon any del bienni objecte de la convocatòria:

a) el treball de recerca, que ha de ser redactat en català i ha de tenir una extensió mínima de 18.000 paraules (o 108.000 caràcters). Al treball s'hi ha d'adjuntar un resum de 300 a 400 paraules, que ha d'estar traduït al castellà i l'anglès, i també un document de síntesi d'aproximadament 4.500 paraules, en què s'ha de fer constar l'objecte de la recerca duta a terme i els principals resultats obtinguts. Tota aquesta documentació s'ha de presentar en suport electrònic.

b) un compte justificatiu amb l'aportació de justificants de despesa, d'acord amb la base general 17.1.a). No s'ha de presentar la memòria explicativa del projecte, que consta a l'apartat a.1) de la base 17.1.a), perquè se substitueix per la presentació del treball de recerca.

En el cas que es justifiquin despeses de personal, s'ha d'incloure en el compte justificatiu la documentació que preveu la base general 17.6.

Les persones beneficiàries han de signar un document de cessió a l'Administració de la Generalitat dels drets d'explotació, en els termes que consten a la base 3.c), dels treballs de recerca que s'hagin subvencionat, per poder-ne fer difusió pública, a través del mitjà que consideri adient. Aquest document s'ha de presentar conjuntament amb la documentació justificativa que consta a la base 10.1.

Altres obligacions de les persones beneficiàries

En cas que l'entitat beneficiària faci qualsevol acte de difusió del projecte de recerca finançat ha de comunicar-ho a la Subdirecció General d'Arxius i Gestió Documental i lliurar-ne el material resultant, si escau.