Decret llei 13/2025, d'1 de juliol, publicat al DOGC núm. 9445, de 02/07/2025

02/07/2025

- Objecte

El Govern ha aprovat un decret llei que millora la col·laboració interadministrativa en matèria d’equipaments escolars i en l’ús social dels centres educatius, la sostenibilitat del finançament del primer cicle d’educació infantil i l’estabilitat legal per a l’oferta de programes formatius als centres de noves oportunitats.

En primer lloc, es modifica la disposició addicional trentena sobre el finançament de les places a les escoles bressol municipals. La LEC preveia un mòdul econòmic de 1.600 euros per plaça, estable fins al curs 2028-2029, però ara s’actualitzarà aquest import fins a 1.800 euros per plaça. Atès el creixement sostingut dels costos de servei i l’increment de la demanda, era necessària una actualització urgent del mòdul, especialment en un context de pròrroga pressupostària, per mantenir les quanties al voltant d’un terç del cost total del servei. L’impacte pressupostari estimat és de 9,92 milions d’euros.

També es modifica en la mateixa línia la disposició addicional dissetena de la Llei 2/2021, per actualitzar de 1.600 a 1.800 per plaça el finançament de la part del cost del servei d’escolarització de l’I2 que actualment assumeixen les famílies, per continuar garantint-ne la gratuïtat efectiva i assegurar-ne la continuïtat durant el curs 2025-2026. L’impacte pressupostari estimat és de 6,15 milions d’euros.

En tercer lloc, s’introdueix amb més claredat la possibilitat que el món local pugui assumir voluntàriament (amb acord previ del Departament d’Educació i Formació Professional) el finançament o execució d’obres de millora, ampliació o adequació dels centres educatius. El redactat actual de l’article 164 de la LEC preveia que la competència de la conservació, manteniment i vigilància de les escoles i centres d’educació especial correspon als ajuntaments, i requeia sobre el Departament la competència en les obres i actuacions de reforma, ampliació o adequació i millora, cosa que impedia la flexibilitat en la realització de certes obres.

A més, es modifica l’article 165, que preveu que l’Administració educativa promogui l’ús social dels centres públics fora de l’horari escolar, tot regulant-ne els criteris bàsics d’ús. El redactat actual no és suficient per habilitar jurídicament l’ús dels centres per part d’ens locals o entitats socials, cosa que limita l’efectivitat de les polítiques de suport educatiu i comunitari en horari escolar, com les que es duen a terme en el marc dels Plans Educatius d’Entorn.

Finalment, mitjançant una modificació de la disposició addicional quarta del Decret llei 3/2016, es crea la possibilitat de subscriure concerts educatius per a la prestació dels serveis vinculats als Programes de Formació i Inserció (PFI) i als Programes de Noves Oportunitats adreçats a joves que no han superat l’educació obligatòria.