Resolució de 21 de juliol de 2025, publicada al BOE núm. 181, de 29/07/2025

29/07/2025

Objecte:

Aquesta resolució, emesa per la Secretaria General de Finançament Autonòmic i Local del Ministeri d'Hisenda, té com a objectiu principal donar compliment a l'article 41.1.a) del Reial Decret-llei 17/2014, de 26 de desembre, de mesures de sostenibilitat financera de les comunitats autònomes i entitats locals i altres de caràcter econòmic. La finalitat d'aquest Reial Decret-llei és posar en marxa nous mecanismes per compartir els estalvis financers entre totes les Administracions Públiques i continuar ajudant les Administracions amb majors dificultats de finançament, així com impulsar aquelles que han aconseguit superar-les.

Un dels mecanismes clau per a les entitats locals és la constitució d'un Fons de Finançament a Entitats Locals, en el qual hi ha el Fons d’Ordenació, la missió del qual és possibilitar la reconducció de la situació dels municipis en risc financer.

Els municipis poden sol·licitar l'adhesió a aquest compartiment si compleixen amb les seves obligacions de remissió d'informació econòmica financera, d'acord amb la normativa aplicable, i es troben en situació de risc financer. Aquesta situació es defineix per la concurrència d'alguna de les següents circumstàncies:

- Que el seu deute viu a 31 de desembre de l'exercici immediatament anterior excedeixi el 110% dels ingressos corrents liquidats o meritats a aquella data.

- A més del criteri anterior, el municipi ha de trobar-se en alguna de les situacions descrites a les lletres a), b) o c) de l'article 21 del Reial Decret llei 8/2013, de 28 de juny, segons les últimes dades disponibles del Ministeri d'Hisenda de les liquidacions dels pressupostos dels dos exercicis anteriors.

- Alternativament, que els hagin estat concedides les mesures extraordinàries de la mateixa norma (Reial Decret llei 8/2013).

- Els límits relatius al nivell de deute són aplicables fins i tot si els municipis estan subjectes a un pla de reducció de deute i el compleixen.

Com a pas previ a l'obertura del termini de presentació de sol·licituds, l'article 41.1.a) del Reial Decret-llei 17/2014 estableix que el Ministeri d'Hisenda ha de determinar quins municipis podran sol·licitar l'adhesió al compartiment del Fons d’Ordenació.

La resolució indica que la publicació de la relació de municipis elegibles ha de ser gestionada amb cura per evitar la lesió de drets o interessos legítims. Atès que la publicació completa podria generar perjudicis de difícil reparació per als interessats, es limitarà a una indicació somera al Diari Oficial.

En el seu lloc, la relació de municipis inclosos es publica a l'Oficina Virtual per a la Coordinació Financera amb les Entitats Locals del Ministeri d'Hisenda. Tots els municipis poden consultar la seva inclusió en aquesta relació accedint de manera segura i protegida, utilitzant les seves credencials que ja tenen assignades per a la remissió d'informació financera en aquesta Oficina Virtual.

Un cop publicada la resolució, els municipis inclosos en la relació tenen un termini d'un mes per remetre la seva sol·licitud d'adhesió al Fons d’Ordenació per al 2026.