Llei 8/2025, de 30 de juliol, publicada al DOGC núm. 9467, de 31/07/2025
31/07/2025
- Objecte
El Parlament de Catalunya ha aprovat la Llei de l’Estatut de municipis rurals.
Un municipi rural és, segons l’article 2 de l’esmentada llei, la població del qual és inferior o igual a 2.000 habitants i que pertany a una comarca rural. També s’inclouen municipis de menys de 2.000 habitants que pertanyen a una comarca limítrofa i que compleixen una d'aquestes dues condicions: tenen una densitat de població menor o igual a 90 habitants per quilòmetre quadrat o una taxa de creixement de la població negativa en els darrers deu anys.
Per altra banda, els municipis rurals d’especial protecció són els que tenen una població inferior o igual a 500 habitants, així com els municipis rurals amb població entre 500 i 2.000 habitants que compleixen almenys una de les següents condicions: densitat de població inferior a 12,5 habitants/km², taxa de creixement poblacional menor al 10% en els darrers deu anys, o un índex d'envelliment superior al doble de la mitjana de Catalunya.
La classificació de municipi rural i de municipi rural d'atenció especial es revisa cada quatre anys, dins els sis mesos següents a la constitució dels nous ajuntaments resultants de les eleccions municipals.
La llei neix de la constatació d'un desequilibri demogràfic significatiu a Catalunya, on el 75% de la població es concentra en el 15% del territori, mentre que el 25% restant ocupa el 85%. Molts municipis rurals (el 62,62% dels 947 municipis catalans tenen menys de 2.000 habitants, i el 55,99% d'aquests tenen menys de 500) no disposen dels mitjans humans, materials i pressupostaris necessaris per complir amb les exigències administratives.
Aquesta llei té per objecte:
a) Establir un estatut específic per als municipis rurals per tal d'aconseguir l'equilibri territorial i la igualtat material de llurs habitants.
b) Establir mesures de caràcter transversal amb la finalitat de garantir l'aplicació i el manteniment del règim específic dels municipis rurals.
c) Establir un sistema de finançament propi per a garantir l'adequada prestació dels serveis dels municipis rurals en condicions d'igualtat respecte a la resta de municipis catalans.
d) Establir mesures adreçades a la ciutadania dels municipis rurals i a l'exercici de l'activitat econòmica que s'hi acompleix, per tal d'afavorir-hi l'arrelament i d'evitar-ne el despoblament.
Les seves finalitats i principis rectors són els següents:
a) Promoure els drets dels habitants, incloent el dret a una bona administració dels afers locals i el dret a l'hàbitat rural.
b) Reconèixer les necessitats específiques dels municipis rurals.
c) Establir mecanismes per a garantir la qualitat dels serveis públics.
d) Principis de diferenciació, solidaritat, bona administració, proporcionalitat, cooperació, suficiència financera, igualtat real i material (amb accions positives), simplicitat normativa, seguretat jurídica, equitat i subsidiarietat.
- Títol I: de les competències i les relacions interadministratives
En el títol I, relatiu a les competències i les relacions interadministratives, el text estableix que les competències atribuïdes als municipis rurals són irrenunciables i s'han de dotar de mitjans tècnics. En aquest sentit, obliga la Generalitat i altres administracions a vetllar per evitar la duplicitat de competències i assegurar que les normes que les atribueixen ho facin amb precisió i dotació de mitjans.
Així mateix, s'estableixen deures jurídics específics, com el subministrament d'informació, l'exoneració d'aportació de documents, la creació de sistemes integrats d'informació i l'assistència. Es promouen oficines de gestió unificada i l'ús conjunt d'infraestructures. La cooperació inclou la participació en òrgans i la prestació de mitjans.
- Títol II: del Mecanisme Rural de Garantia
La llei crea el Mecanisme Rural de Garantia, que té com a objectiu avaluar els efectes territorials, econòmics i ambientals de les polítiques públiques amb relació a la societat rural per tal de detectar les mesures necessàries per a garantir l'arrelament als municipis rurals, frenar-ne el despoblament i afavorir-ne el repoblament.
En conseqüència, els projectes de llei i decret que afectin els municipis rurals han d'incloure una avaluació d'impacte específica (social, ambiental, econòmic i de càrregues administratives) i una previsió de finançament.
- Títol III: del reforç del finançament dels municipis rurals
Així mateix, l’Estatut de municipis rurals estableix que la Generalitat de Catalunya ha de vetllar perquè es garanteixi la suficiència i l'autonomia financeres dels municipis rurals, en corresponsabilitat amb els mateixos ens locals i les administracions competents.
A més, es crea un fons incondicionat amb assignació específica per a municipis rurals i d'atenció especial, que es distribuirà mitjançant les lleis de pressupostos. Els municipis rurals que es fusionin tenen dret a l'assignació específica equivalent corresponent a la suma de l'import atorgat el darrer exercici als municipis fusionats i el fons es manté durant vuit anys.
Igualment, la llei preveu, en el marc del PUOSC, una línia específica de transferències de capital per afrontar la regressió demogràfica i l'envelliment, que cobreix el 100% del cost per a municipis d'atenció especial i el 95% per a la resta de municipis rurals.
En darrer lloc, també obliga que les bases reguladores i convocatòries d'ajuts de la Generalitat incorporin criteris d'incentivació positiva i mesures de suport específic per als sol·licitants dels municipis rurals (línies específiques, reserva de crèdit, augment de la intensitat, puntuació addicional). Les subvencions per a ens locals han d'incloure un tram específic per als municipis rurals.
- Títol IV: del millorament dels serveis, la lluita contra el despoblament i el foment general dels municipis rurals
Per altra banda, el títol IV té com a objectiu principal implantar diverses millores i mesures per a les zones rurals de Catalunya abordant les següents àrees clau: ordenació territorial, urbanisme, patrimoni i habitatge; potestat reglamentària dels municipis rurals; seguretat pública; educació; joventut; ocupació i emprenedoria; simplificació administrativa i administració digital; salut pública; i serveis públics bàsics.
- Títol V: de les mesures tributàries relatives als municipis rurals
El títol V preveu diverses mesures tributàries relatives als municipis rurals, entre d’altres, pel que fa a l’IRPF (deduccions per trasllat de la residència habitual a un municipi rural, per l'adquisició, rehabilitació o lloguer de l'habitatge habitual en un municipi rural) i l’ITPAJD (amb tipus de gravamen específics).
Les deduccions i tipus de gravamen reduïts són aplicables fins a quatre anys després de l'aprovació de la llei, tot i que algunes deduccions d'IRPF poden estendre's durant 14 exercicis.
- Títol VI: de l’autonomia local dels municipis rurals
Finalment, en el títol VI es garanteix la representació dels municipis rurals en tots els òrgans de participació i concertació del Govern, amb un membre específic i, si és possible, un de municipi rural d'atenció especial.
Així mateix, es crea un tràmit voluntari de conciliació prèvia per resoldre conflictes entre la Generalitat i els municipis rurals, o entre ells, abans de la via contenciosa administrativa.
- Disposicions Addicionals, Transitòries i Finals
El règim de la llei s'aplica també a certs municipis de fins a 2.000 habitants que no formin part d'una comarca rural. Altres municipis de comarques rurals amb població superior (fins a 3.000 habitants) poden sol·licitar ser inclosos complint certs indicadors.
S’estableix una exempció de la taxa de publicació d'anuncis al DOGC per un any per als ajuntaments dels municipis rurals.
L’Estatut també estableix les assignacions inicials del Fons Específic per a Municipis Rurals per al primer any.
a) Per als municipis rurals d'entre 501 i 1.000 habitants que no siguin considerats municipis d'atenció especial, l'equivalent al 15% de l'import que els hagi correspost del Fons de Cooperació Local per a l'any en curs.
b) Per als municipis rurals d'atenció especial, l'equivalent al 25% de l'import que els hagi correspost del Fons de Cooperació Local per a l'any en curs.
c) Per a la resta de municipis rurals, l'equivalent al 10% de l'import que els hagi correspost del Fons de Cooperació Local per a l'any en curs.
La llei entra en vigor vint dies després de la seva publicació, excepte les mesures d'IRPF que tenen efectes a partir de l'1 de gener de l'any posterior a l'aprovació.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.