Es publica un decret llei que adopta una sèrie de mesures per mobilitzar directament els parcs d’habitatges sotmesos a processos d’execució hipotecària, sens perjudici que aquestes mesures afavoreixin a més l’interès i la funció social d’aquests habitatges i tendeixin a possibilitar que les famílies residents en aquests habitatges puguin romandre-hi en règim de lloguer

26/03/2015

Així, davant l’eventualitat que es puguin produir vendes massives d’aquests habitatges per les entitats financeres, s’estableix un dret de tanteig i retracte a favor de l’Administració, del qual també podran ser-ne beneficiaris els municipis i altres entitats, i que garanteix que l’Administració pública pugui beneficiar-se dels baixos preus d’aquestes transaccions per incrementar el seu parc d’habitatge social.

Les principals mesures adoptades mitjançant el present Decret llei són, les següents:

· Sotmetre al dret de tanteig i retracte a favor de l’Administració de la Generalitat les transmissions d’habitatges adquirits en un procés d’execució hipotecària o mitjançant compensació o pagament de deute amb garantia hipotecària, en el conjunt de tots i cada un dels municipis considerats com de demanda residencial forta i acreditada pel PTSH o, si no, pel Pla per al dret a l’habitatge.

· Tipificar una nova infracció greu en matèria de qualitat del parc immobiliari, consistent en la no-execució de les obres necessàries per al compliment dels requisits d’habitabilitat exigits als habitatges provinents d’execucions hipotecàries o mitjançant compensació o pagament de deute amb garantia hipotecària. Aquesta mesura serà efectiva a partir dels 6 mesos següents a l’entrada en vigor del Decret llei, temps suficient per tal que els propietaris puguin realitzar aquestes obres.

· S’estableix també un nou instrument en favor de l’Administració per tal de poder forçar l’execució de les obres de rehabilitació necessàries en aquests habitatges per tal que compleixin les condicions i els requisits d’habitabilitat i no restin fora d’opció de ser ocupats, quan es trobin en un municipi considerat de demanda residencial forta i acreditada. Es tracta de l’expropiació temporal de l’usdefruit en el marc d’una execució forçosa subsidiària per part de l’Administració i a càrrec del titular de l’habitatge, per un termini màxim de 10 anys, per aquells supòsits de negativa en el compliment de l’obligació per part del titular. La disposició de l’usdefruit per part de l’Administració li permet per una banda el rescabalament del cost de les obres, sens perjudici que també li permet un ús social de l’habitatge amb caràcter temporal. En aquests casos, es preveu que l’Administració dedueixi de la indemnització a abonar al propietari l’import de les obres que s’han previst executar per dotar l’habitatge de condicions d’habitabilitat.

· Finalment, també s’inclou en el Decret llei el deure de comunicació a la Generalitat dels habitatges adquirits en un procés d’execució hipotecària, tant si l’habitatge està buit com si l’habitatge està ocupat sense títol habilitant. Les dades sobre aquests habitatges s’integren en el Registre d’habitatges buits i d’habitatges sense títol habilitant, que es crea mitjançant el Decret llei, i així també es dóna compliment al que preveu la Moció 93/X del Parlament de Catalunya, aprovada en la sessió de 27 de març de 2014, sense perjudici de l’ampliació dels habitatges objecte d’inscripció i del seu desenvolupament en seu reglamentària.