Aquesta Llei orgànica, publicada al BOE núm. 77, de 31 de març, suposa la modificació de la Llei Orgànica 2/1982, de 12 de maig, del Tribunal de Comptes; la Llei Orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial; la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa; la Llei Orgànica 3/1984, de 26 de març, reguladora de la iniciativa legislativa popular; la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general i finalment, la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions.

09/04/2015

D'acord amb l'anterior, la llei es divideix en tres articles -en els quals es modifiquen respectivament la Llei Orgànica sobre finançament dels partits polítics, la Llei Orgànica de Partits Polítics i la Llei Orgànica del Tribunal de Comptes-, tres disposicions addicionals, tres disposicions transitòries, una disposició derogatòria i deu disposicions finals.

En l'article primer s'introdueixen nombroses novetats de calat en el règim de finançament de partits polítics, entre les quals cal destacar la millora de la regulació de les donacions; la clarificació del concepte de donació a un partit polític, la referència a la recepció d'aquestes mitjançant mecanismes de finançament participativa, la previsió de supòsits de devolució de donacions indegudes i d'ingrés en el Tresor; la prohibició de donacions als partits polítics procedents de persones jurídiques i de condonacions de deute per entitats de crèdit; l'ampliació de la informació econòmica i comptable que, d'acord amb el principi de transparència, els partits polítics i les fundacions i entitats vinculades o dependents d'ells han de fer pública; la regulació de la figura del responsable de la gestió economicofinancera i la seva compareixença davant la Comissió Mixta del Tribunal de Comptes; l'obligatorietat per als partits d'aprovar unes instruccions internes en matèria de contractació i establiment dels principis en què hi haurà d'inspirar aquella activitat; la introducció en matèria de finançament, al costat de les faltes molt greus, de faltes greus i lleus i les seves corresponents terminis de prescripció; la previsió de sancions per a cada tipus d'infracció; o l'especificació de les circumstàncies que determinen l'existència de «vinculació» d'una fundació o d'una associació a un partit.

En l'article segon es procedeix a la modificació d'alguns preceptes de la Llei Orgànica de Partits Polítics. Així, es reconeix a tots els ciutadans de la Unió Europea, la capacitat per crear partits polítics, d'acord amb el criteri mantingut per la Comissió Europea en el seu Informe al Parlament Europeu i al Consell (09/03/2012) sobre l'aplicació de la Directiva 94/80 / CE per la qual es fixen les modalitats d'exercici del dret de sufragi actiu i passiu en les eleccions municipals per part dels ciutadans de la Unió residents en un Estat membre del qual no siguin nacionals. D'altra banda, es detalla el contingut mínim que els estatuts han de recollir, el que permetrà superar la disparitat existent entre partits polítics en la pràctica i aprofundir en el seu funcionament democràtic. A més, com a conseqüència de la consideració dels partits com a subjectes penalment responsables, s'introdueix l'obligació per aquests d'adoptar un sistema de prevenció i supervisió als efectes previstos en el Codi Penal. D'altra banda, es clarifica el règim jurídic dels afiliats als partits polítics, el que es tradueix en una millora tècnica de la norma. Com a novetat d'enorme transcendència pràctica s'introdueix també un procediment de declaració judicial d'extinció de partits, que redundarà en una depuració i una millora del funcionament del Registre de Partits Polítics en permetre, mitjançant la tramitació d'un procediment en el qual es garanteix la intervenció judicial, cancel·lar la inscripció registral de partits que, en atenció a les circumstàncies que es preveuen, es consideren inactius. Finalment, com a novetat rellevant, s'estableix l'obligatorietat de la inscripció de les fundacions i entitats vinculades al Registre de Partits, el que constitueix requisit per concórrer a les convocatòries de subvencions.

En l'article tercer s'introdueixen previsions noves en la Llei Orgànica del Tribunal de Comptes. Cal destacar en aquest sentit la referència al fet que la funció fiscalitzadora s'estengui a verificar la submissió de l'activitat economicofinancera del sector públic als principis de transparència, sostenibilitat ambiental i igualtat de gènere, l'atribució de potestat reglamentària a aquesta institució, en allò que fa referència al seu acte organització, així com la possibilitat que s'estableixin fórmules de col·laboració entre el Tribunal i determinats organismes públics i entitats de crèdit, per a l'obtenció de la informació necessària per a la correcta fiscalització dels comptes dels partits polítics i fundacions i entitats vinculades.

En les disposicions addicionals es preveu per una banda, un mecanisme per dotar d'estabilitat a determinades subvencions públiques que perceben els partits, davant l'enduriment dels límits imposats per a l'obtenció de finançament procedent de fonts privades. D'altra banda, es disposa el caràcter especialment protegit de les dades contingudes en la relació anual de donacions efectuades per persones físiques a partits polítics i la seva subjecció al règim previst a l'efecte en la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

La disposició transitòria primera concedeix als partits inscrits al Registre, un termini per adaptar els seus estatuts al nou contingut mínim previst en la Llei Orgànica de Partits Polítics, a més del advertència que, en cas d'incompliment d'aquesta obligació, es posarà en marxa el procediment de declaració judicial d'extinció. Amb això es facilita la depuració del registre de partits, en què figuren inscrits diversos milers, en una gran majoria inactius. La disposició transitòria segona preveu el règim aplicable a la documentació comptable que els partits polítics han de presentar davant el Tribunal de Comptes en tant no es procedeixi per aquesta institució a l'adaptació a aquesta llei del Pla de Comptabilitat adaptat a les formacions polítiques, de acord amb el que disposa la disposició final vuitena.

D'acord amb l'anterior, la disposició derogatòria deixa sense efecte la disposició addicional vuitena de la Llei Orgànica sobre finançament dels partits polítics.

Finalment, en les disposicions finals, a més de l'entrada en vigor de la norma i l'atribució de rang de llei ordinària a determinats preceptes, es contenen modificacions de la Llei Orgànica 6/1985, d'1 de juliol, del poder judicial i de la Llei 29/1998, de 13 de juliol, reguladora de la jurisdicció contenciosa administrativa, ambdues derivades de la creació del procediment de declaració judicial d'extinció de partits polítics que preveu l'article segon.

A més, es recull una modificació de la Llei Orgànica 3/1984, de 26 de març, reguladora de la iniciativa legislativa popular, per permetre que una persona designada per la Comissió Promotora sigui cridada a comparèixer en la Comissió del Congrés dels Diputats competent per raó de la matèria, amb caràcter previ al debat de presa en consideració pel Ple, perquè exposi els motius que justifiquen la presentació de la iniciativa legislativa.

També es preveu la modificació de la Llei Orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general, per reduir al voltant d'un vint per cent, l'import de les subvencions que perceben els partits per a l'enviament postal de propaganda electoral.

Igualment es modifica la Llei 38/2003, de 17 de novembre, General de Subvencions, per privar de la possibilitat d'obtenir subvencions a les persones que hagin estat condemnades per delictes relacionats amb la corrupció.

Finalment, en aquestes disposicions es recull un compromís de limitar l'atribució al Tribunal Suprem i als tribunals superiors de justícia de la competència per a l'enjudiciament d'autoritats i càrrecs públics i una referència al règim de les hisendes forals.