En aquest registre figuraran tots els ens locals catalans, els dependents i altres d’adscrits o vinculats i contindrà, entre d’altres, dades generals del municipi, sobre la seva situació geogràfica, els pressupostos i liquidacions de l’ens, les entitats que en formen part o en depenen o els resultats de les diferents eleccions locals

11/06/2015

Tota aquesta informació serà consultable per la ciutadania, d’acord amb la política d’impuls de la transparència, accés a la informació pública i bon govern. Aquest registre substitueix el Registre d’ens locals de Catalunya que es va crear l’any 2007, que calia modificar per incorporar les modificacions normatives que s’han produït els darrers anys i que han incidit en el sector públic local i, alhora, garantir una informació actualitzada.

Les novetats més rellevants del nou Registre són les següents:

· Actuació d’ofici del departament competent en Administració local. La direcció general corresponent podrà actuar d’ofici per modificar qualsevol dada que contingui el Registre sense necessitat de comunicació prèvia a l’ens. Les dades s’han d’haver publicat en butlletins i diaris oficials o se n’ha d’haver tingut coneixement de forma fefaent.

· Impuls de la col·laboració amb altres administracions. Es preveuen mecanismes de coordinació amb altres administracions i organismes públics per intercanviar informació i subministrar les dades necessàries que permetin actualitzar el Registre.

· Anotació preventiva d’estat inactiu. S’incorpora una regulació específica sobre l’anotació preventiva de l’estat inactiu dels ens inscrits, en cas que no tinguin cap tipus d’activitat, no hagin tramès al departament competent el pressupost ni les liquidacions pressupostàries i el compte general a la Sindicatura de Comptes. L’anotació preventiva comporta bloquejar subvencions o transferències a càrrec de la Generalitat. Aquesta condició se suprimirà quan desapareguin les causes que l’han motivada o quan l’ens es dissolgui formalment.

· Incompliment de l’obligació de facilitar informació requerida. S’incorpora una previsió que comportarà l’anotació preventiva de l’estat inactiu per als ens que incompleixin l’obligació de comunicar la informació registral exigida.

· Nous supòsits de cancel·lació d’ofici d’inscripció al Registre. El departament amb competències en Administració local podrà suprimir d’ofici la inscripció al Registre quan l’extinció o dissolució de l’ens derivi d’una disposició normativa o d’una resolució judicial ferma; quan s’acrediti l’extinció o la dissolució de l’ens per registres públics o altres mitjans oficials; quan els ens inscrits deixin de ser dependents, adscrits o vinculats a un ens local, i quan transcorri un termini de 2 anys des de l’anotació preventiva de l’estat inactiu de l’ens, sense que s’hagi modificat aquesta situació.

D’aquesta decret també cal destacar la previsió relativa a l’adaptació dels estatuts dels consorcis, que conté la disposició addicional tercera, segons la qual recau en l’Administració pública d’adscripció del consorci l’obligació d’inscriure el consorci en el Registre del sector públic local de Catalunya. En cas d’incompliment d’aquesta obligació "el departament competent en matèria d’Administració local ho ha de comunicar al consorci, als efectes que comuniqui l’Administració pública d’adscripció. Transcorregut un mes sense que hagi donat resposta, s’ha d’efectuar l’anotació preventiva de l’estat inactiu de l’ens d’acord”.

Igualment, el decret també preveu la derogació del títol III del Decret 139/2007, de 26 de juny, pel qual es regulen la denominació, els símbols i el registre d’ens locals de Catalunya i d’aquelles normes d’igual o inferior rang que s’oposin al que disposa aquest Decret. Així com l’Ordre GAP/254/2007, d’11 de juny, d’organització del Registre d’ens locals de Catalunya.

Finalment, cal tenir present que el decret entrarà en vigor en el termini de tres mesos des de la seva publicació en el DOGC.