Es va publicar al BOE núm. 260, de 30 d'octubre de 2015

04/11/2015

Les novetats més importants amb repercussió en l'administració local en l'LPGE de 2016 són les següents:

1) FINANÇAMENT LOCAL: La participació de les entitats locals en els tributs de l'Estat es troba regulada en el capítol I del títol VII LPE / 2016 (arts. 81 fins a 110). En ells s'estableix els criteris de càlcul per a la participació:

a. Revisió quadriennal de l'àmbit subjectiu d'aplicació dels models de finançament de les Entitats Locals (arts. 81 a 83 LPE / 2016)

b. liquidació definitiva de la participació en tributs de l'Estat corresponent a l'any 2014 (art. 84 LPE / 2016)

c. Cessió a favor dels municipis de la recaptació d'impostos estatals l'any 2016 (arts. 85-88 LPE / 2016)

d. Participació dels municipis en els tributs de l'Estat en el Fons Complementari de Finançament (arts. 89 i 90 LPE / 2016)

e. Participació de la resta de municipis en els tribut de l'Estat per a l'any 2016 (arts. 91 i 92 LPE / 2016)

f. Cessió a favor de les províncies, comunitats autònomes uniprovincials, cabildos i consells insulars, de la recaptació d'impostos estatals (arts. 93 a 96 LPE / 2016)

g. Participació en el Fons Complementari de Finançament de de províncies, comunitats autònomes uniprovincials, Cabildos i Consells Insulars (art. 135 TRLHL, arts. 97 i 98LPE / 2016)

h. Participació en el Fons d'Aportació a l'Assistència Sanitària pel que fa a la cessió a províncies, comunitats autònomes uniprovincials, Cabildos i Consells Insulars Participació (arts. 99-100 LPE / 2016)

i. Participació dels Municipis i diputacions forals del País Basc i Navarra en els tributs de l'Estat (art. 101 LPE / 2016)

j. Participació de les entitats locals de les Illes Canàries en els tributs de l'Estat (art. 102 LPE / 2016)

k. Participació de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla en els tributs de l'Estat (art. 103 LPE / 2016)

l. Subvencions a les entitats locals per serveis de transport col·lectiu urbà (art. 104 LPE / 2016) i subvencions nominatives destinades al finançament del transport públic regular de viatgers de Madrid, Barcelona i les Illes Canàries (disp. adic. Setantena tercer LPE / 2016)

m. Compensació als ajuntaments dels beneficis fiscals concedits a les persones físiques o jurídiques en els tributs locals (art. 105 LPE / 2016)

n. La determinació d'altres compensacions i subvencions a les entitats locals (art. 106 LPE / 2016)

o. Gestió recaptatòria dels tributs locals (art. 107 LPE / 2016).

p. Normes de gestió pressupostària de determinats crèdits a favor de les entitats locals (art. 108 LPE / 2016).

q. Informació a subministrar per les Corporacions locals (art. 109 LPE / 2016).

r. Retencions a practicar a les entitats locals en aplicació de la disposició addicional quarta del TRLHL (art. 110 LPE / 2016).

s. Criteris per al càlcul de l'índex d'evolució dels ingressos tributaris de l'Estat esmentat en el capítol I, del títol VII d'aquesta Llei, d'acord amb el que disposa en l'article 121 del TRLHL (Disp. adic. Setanta novena LPE / 2016)

t. Determinació dels criteris per al càlcul de l'índex d'evolució dels ingressos tributaris de l'Estat per a la liquidació de la participació de les entitats locals en tributs de l'Estat de l'any 2014 (Disp. adic. vuitantena LPE / 2016).

u. Destinació del superàvit de les entitats locals corresponent a 2015 (Disp. Adic. Vuitantena LPE / 2016).

2) LLEI GENERAL PRESSUPOSTÀRIA: La Disposició Final Sisena LPE / 2016 procedeix a modificar, amb efectes d'1 de gener de 2016 i vigència indefinida, l'art. 27.4 de la Llei 47/2003, de 26 de novembre, general pressupostària, en l'àmbit dels principis i regles de gestió pressupostària, precepte en el qual s'afegeix el següent paràgraf: "Los importes por impagados, retrocesiones o reintegros de pagos indebidos de prestaciones económicas del Sistema de la Seguridad Social y los correspondientes a los reintegros de transferencias corrientes efectuadas entre entidades del Sistema de la Seguridad Social se imputarán al presupuesto de gastos corrientes en el ejercicio en que se reintegren, como minoración de las obligaciones satisfechas en cualquier caso.”

3) IMPOSTOS LOCALS (Article 67 LPE / 2016) : actualització dels coeficients dels valors cadastrals de l'art. 32.2 del Text Refós de la Llei del Cadastre Immobiliari (Reial Decret Legislatiu 1/2004, de 5 de març, del Cadastre Immobiliari)

4) DESPESES DE PERSONAL (art. 19):

  • Les retribucions del personal al servei del sector públic no podran experimentar un increment global superior a l’1% respecte de les vigents a 31 de desembre de 2015, en termes d’homogeneïtat per als dos períodes de comparació, tant pel que fa a efectius de personal com a la seva antiguitat. La massa salarial del personal laboral podrà incrementar-se també en aquest percentatge màxim.
  • Durant 2016 les entitats del sector públic, tal i com es defineixen l’art. 19 LPGE, no podran realitzar aportacions a plans de pensions de la modalitat d’ocupació o contractes d’assegurança col·lectius que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació. No obstant, sempre que no es produeixi increment de la massa salarial de l’administració de referència, totes aquestes administracions, entitats i societats podran realitzar contractes d’assegurança col·lectiva que incloguin la cobertura de contingències diferents a la de jubilació o aportacions a plans de pensions d’ocupació o contractes d’assegurança col·lectiva que incloguin la cobertura de la contingència de jubilació, sempre que, en aquests dos últims casos, els citats plans o contractes d’assegurança s’haguessin subscrit amb anterioritat al 31 de desembre de 2011.
  • S’estableixen les quanties de les retribucions del personal funcionari corresponents als conceptes de sou i triennis dels grups A1, A2, B, C1, C2, i E o agrupacions professionals de l’art. 76 EBEP, referides a 12 mensualitats, així com les quanties corresponents al sou i triennis a percebre en les dues pagues extraordinàries. Totes elles s’han incrementat un 1% respecte de les quanties aprovades per la LPGE de 2015.
  • Les limitacions retributives ho són sens perjudici de les adequacions singulars i excepcionals que resultin imprescindibles pel contingut dels llocs de treball, per la variació d’efectius o pel grau de consecució d’objectius.
  • Els acords, convenis o pactes que impliquin increments retributius superiors als que s’hi descriuen hauran d’adequar-se al que disposa la LPGE, esdevenint inaplicables les clàusules que s’hi oposin.

5) L’OFERTA PÚBLICA D’OCUPACIÓ (art. 20):

• En el 2016 es podrà incorporar nou personal, d’acord amb el límit general del 50% de la taxa de reposició (apartat 3), que no afectarà allò que pugui derivar-se de l’execució de processos selectius corresponents a ofertes d’ocupació pública d’exercicis anteriors. Aquesta limitació abasta les places dels processos de consolidació d’ocupació previstos a la DT 4a EBEP.

• Respectant, en tot cas, les disponibilitats pressupostàries del Capítol I, aquell límit general no serà d’aplicació als sectors i administracions que s’indiquen al mateix art. 20 (apartat 2), per als quals la taxa de reposició es fixa en el 100%. Entre elles s’inclouen les places d’assessorament jurídic, gestió de recursos públics, assistència directa als usuaris de serveis socials i gestió de prestacions i polítiques actives en matèria d’ocupació. Per la resta de sectors la taxa de reposició es fixa en el 50%.

• En el cas de la policia local i el personal dels serveis de prevenció i extinció d’incendis, la taxa de reposició podrà ser del 100% quan l’entitat local compleixi els límits d’autorització d’operacions d’endeutament i el principi d’estabilitat, d’acord amb el procediment que s’hi estableix. En aquest cas, l’entitat haurà d’adoptar un acord del Ple o òrgan competent en què se sol·liciti la reposició de les places vacants i en el qual es posi de manifest que aplicant aquesta mesura no es posa en risc el compliment de l’objectiu d’estabilitat pressupostària. S’haurà d’acreditar el compliment de requisits, prèviament a l’aprovació de la convocatòria de les places, davant el Ministeri d’Hisenda i Administracions Públiques. S’ha de dir que aquest procediment és idèntic al contemplat en la LPGE de 2015.

• L’apartat 4, conserva la fórmula introduïda en la LPGE de 2014 (i mantinguda en la LPGE de 2015) relativa al mètode de càlcul per determinar la taxa de reposició d’efectius, d’acord amb els límits fixats. En termes generals, per als percentatges màxims de reposició es tindrà en compte la diferència resultant entre el nombre d’empleats fixos que durant l’exercici pressupostari de 2015 han deixat de prestar serveis i el nombre d’empleats fixos que s’haguessin incorporat durant el dit exercici.

• No es procedirà a la contractació de personal temporal, ni al nomenament de personal estatutari temporal o de funcionaris interins llevat dels casos excepcionals i per cobrir necessitats urgents i inajornables que es restringiran als sectors, funcions i categories professionals que es considerin prioritaris o que afectin el funcionament dels serveis públics essencials. En tot cas, caldrà incloure aquestes places en una oferta pública d’ocupació, que s’haurà de publicar al DOGC abans de la finalització del 2016, i caldrà realitzar la convocatòria de les places en el termini improrrogable de tres anys.

6) BASES I TIPUS DE COTITZACIÓ (art. 115):

• El topall màxim de la base de cotització queda fixat en 3.642,00 € mensuals o 121,40 € diaris, el que suposa un increment de 36 euros mensuals respecte del topall màxim vigent durant 2015. La base mínima de cotització s’augmentarà en el mateix percentatge que ho faci el SMI.

• Per al càlcul dels tipus per contingències professionals, s’aplicaran els percentatges de la taula prevista a la DA 4a de la LPGE 2007 i aniran a càrrec exclusiu de l’empresa.

• Atur: en la contractació indefinida, 7,05% (5,50% a càrrec de l’empresa i 1,55% del treballador); quan sigui de durada determinada, tant a temps complet com a temps parcial, 8,30% (6,70% a càrrec de l’empresa i 1,60% del treballador).

• FOGASA: 0,20%, a càrrec exclusiu de l’empresa.

• Formació Professional: 0,70% (0,60% a càrrec de l’empresa i 0,10% del treballador).

7) ALTRES DISPOSICIONS:

La DA 12, apartat 1, estableix que cada administració pública, en el seu àmbit, podrà aprovar dintre de l’exercici 2016 i per una sola vegada, una retribució de caràcter extraordinari com a conseqüència de la supressió de la paga extraordinària de desembre de 2012. Les quantitats que podran abonar-se per aquest concepte, sobre l’import deixat de percebre per cada empleat en aplicació del RDL 20/2012, seran les equivalents a la part proporcional corresponent a 91 dies de la paga extraordinària, paga addicional de complement específic i pagues addicionals del mes de desembre. En cas de no correspondre la totalitat de la paga extraordinària, els 91 dies es reduiran proporcionalment. I aquell personal que no disposi en el seu règim retributiu de la percepció de pagues extraordinàries o si en percep més de dues a l’any, les quantitats reconegudes equivaldran al 49,73% de l’import que es va deixar de percebre per aplicació de l’art. 5.2 del RDL 20/2012.

• Segons la DA 15, les societats mercantils públiques i entitats públiques empresarials podran realitzar noves contractacions en les condicions que determina la disposició i de forma excepcional podran contractar temporalment. Es podran celebrar contractes indefinits amb el límit del 60% de la taxa de reposició, ampliable fins el 100% per a les que hagin tingut beneficis en dos de tres exercicis pressupostaris. En casos excepcionals, i per a cobrir necessitats urgents i inajornables, podran dur a terme contractacions temporals. També es preveuen mesures pels processos de consolidació d’ocupació temporal.

• Les fundacions públiques i els consorcis participats majoritàriament pel sector públic (DA 16 i DA 17) podran efectuar contractes indefinits amb el límit del 50% de la taxa de reposició, que augmentarà fins el 100% en els casos de consorcis sanitaris i fundacions públiques sanitàries o consorcis i fundacions públiques que tinguin la condició d’agents del Sistema espanyol de Ciència, Tecnologia i Innovació. Només en casos excepcionals i per a cobrir necessitats urgents i inajornables, es podran dur a terme contractacions temporals.

• La DA 86 manté la reducció del 50% de l’aportació empresarial en la cotització per contingències comunes, durant el període d’ocupació d’un nou lloc de treball assignat per raó de risc durant l’embaràs o durant la lactància natural, així com també quan el canvi de lloc de treball hagi estat conseqüència d’una malaltia professional.

• La DT 2 preveu que els complements personals i transitoris es regiran per la seva normativa específica i per la LPGE.

• La DF 9 modifica l’EBEP: d’una banda, es regulen les vacances en relació amb els permisos de maternitat, IT, risc durant la lactància o durant l’embaràs; i, de l’altra, cada administració podrà establir un permís retribuït per a funcionàries en estat de gestació a partir de la setmana 37 de l’embaràs (o 35 en el supòsit de part múltiple) fins la data del part. En aquest sentit la DA 93 extèn aquest permís al personal laboral permetent la seva negociació i inclusió en els convenis col·lectius que els hi siguin d’aplicació.

• LA DF 19 modifica l'art. 104.bis.1 g) LBRL i afegeix un nou paràgraf, que ha de permetre, amb efectes d’1 de gener de 2016 i vigència indefinida, als municipis de major població que pertanyin a un àrea metropolitana, incrementar el nombre de personal eventual en funció de la població que tinguin.

• La DF 6 modifica la DF 2 de la Llei 9/2009, de 6 d’octubre, d’ampliació de la duració del permís de paternitat en els casos de naixement, adopció o acollida. Es posposa de nou un any, fins l’1 de gener de 2017, l’ampliació de la durada del permís de paternitat dels vigents 13 dies a 4 setmanes.

8) INDICADORS D'INTERÈS GENERAL:

• Interès legal del diner (DA 33 Un): s'estableix en el 3% fins al 2016.12.31

• Interès de demora Llei general tributària (DA 33 Dos): s'estableix en el 3,75% fins al 2016.12.31

• Interès de demora Llei General de Subvencions (DA 33 Tres): s'estableix en el 3,75% fins al 2016.12.31

• Taxes (art. 65): es mantenen, a partir de l'1 de gener de 2016, els tipus de quantia fixa de les taxes de la Hisenda estatal en la quantia de l'import exigible durant l' any 2015, segons el que disposa l'article 65 de la Llei 36/2014, de 26 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2015 (en el qual s'establia que s'eleven, a partir de l'1 de gener de 2015, els tipus de quantia fixa de les taxes de la Hisenda estatal fins a la quantia que resulti de l'aplicació del coeficient 1,01 a l'import exigible durant l'any 2014, tenint en compte el que disposa l'article 82 de la Llei 22/2013, de 23 de desembre, de Pressupostos Generals de l'Estat per a l'any 2014).

• Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM) (DA 84): de conformitat amb el que estableix l'article 2 2 del Reial Decret - llei 3/2004, de 25 de juny, per a la racionalització de la regulació del salari mínim interprofessional i per l'increment de seva quantia, l'indicador públic de renda d'efectes múltiples (IPREM) tindrà les següents quanties durant 2016:

L'IPREM diari, 17,75 euros

L'IPREM mensual, 532,51 euros

L'IPREM anual, 6.390,13 euros

En els supòsits en què la referència al salari mínim interprofessional ha estat substituïda per la referència a l'IPREM en aplicació del que estableix el Reial Decret - llei 3/2004, de 25 de juny, la quantia anual de l'IPREM serà de 7.455,14 euros quan les corresponents normes es refereixin al salari mínim interprofessional en còmput anual, llevat que expressament excloguin les pagues extraordinàries; en aquest cas, la quantia serà de 6.390,13 euros.

• Salari Mínim Interprofessional SMI: El corresponent a l'any 2016 serà fixat pel corresponent Reial Decret de Salaris (fins a final d'any estarà vigent el Reial Decret 1106/2014, de 26 de desembre, pel qual es fixa el salari mínim interprofessional per 2015 és de 21,62 € dia; 648,60 € / mes)