En ella, es reitera la demanda d’inversions immediates i urgents per al soterrament del tren i s'insta el Ministeri de Foment què convoqui el grup de treball que ha de possibilitar l'agenda d'inversions per a l'esmentat soterrament






15/04/2016

Montcada i Reixac està castigada per la seva situació geogràfica. Sortida natural de Barcelona cap al Nord, es troba esquarterada tant per accidents geogràfics –dos rius i una riera- com per importants vies de comunicació: tres línies de rodalies (Barcelona-Terrassa-Manresa, Barcelona-Vic Ripoll, i Barcelona-Sant Celoni Portbou), dues autopistes (C58 i C33), una autovia (C17), carretera nacional (N150).

Als perjudicis ocasionats per aquestes infraestructures cal sumar-los també els efectes provocats pels 10 polígons industrials que alberga el municipi així com per la degradació mediambiental que generen les diverses pedreres i indústries contaminants, entre les quals destaquen l'estació comarcal depuradora d'aigües residuals; la planta de tractament mecànic i biològic de residus municipals; i la cimentera Lafarge que a més de la generació de pols derivada de l'activitat productiva s'ha convertit en una incineradora en rebre l'autorització per valoritzar residus.

En el seu moment es va veure l'oportunitat d'arribar a un acord quan es van licitar les obres de l'AVE al pas pel municipi. Es va soterrar la via de l'AVE i llavors es va adquirir el compromís que com més aviat millor es procediria al soterrament de la línia Barcelona-Portbou, que al seu pas pel municipi té una gran freqüència de pas i a més té dos passos a nivell altament perillosos en els quals han perdut la vida atropellades 163 persones.

El dia 19 de novembre de 2007 es van signar els acords entre el Ministeri de Foment, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques, l'Ajuntament de Montcada i Reixac i l'Administrador d'Infraestructures ferroviàries (ADIF) en relació amb el pas de la línia d'alta velocitat i de la integració de la línia fèrria convencional Barcelona-Portbou al seu pas per Montcada i Reixac.

A dia d’avui, amb el projecte definitivament aprovat, urgeix dotar-ho pressupostàriament per poder-se dur a terme després de tants anys de lluites i patiment. Montcada i Reixac mereix veure reconegut l'importantíssim paper que exerceix com a eix vertebrador del desenvolupament econòmic de la Regió Metropolitana. I ho mereix per raons objectives, com són la sobre implantació en el municipi d'infraestructures que donen servei a tot el territori metropolità; o l’assetjament provocat pel desenvolupament urbanístic de dos potents nuclis de creixement -el Barcelonès Nord i el Vallès-, que ho han sotmès a un estrès territorial desproporcionat.

El soterrament de les vies a Montcada és un deute històric i els seus habitants

Per tots aquests motius l’Executiva de la Federació de Municipis de Catalunya, reunida el divendres 15 d'abril, acorda:

1. Reiterar en la demanda d’inversions immediates i urgents que possibilitin el soterrament de la línia de ferrocarril convencional Barcelona-Portbou al seu pas per Montcada i Reixac

2. Instar el Ministeri de Foment a convocar de forma urgent el grup de treball acordat a la reunió de dimarts 12 d’abril de 2016 entre dit Ministeri i l’alcaldessa de Montcada que ha de possibilitar l’agenda d’inversions per al soterrament de la línia ferroviària R2, a l'altura de Montcada i Reixac, i les fases d’execució del projecte que ha de culminar amb una primera partida en els pressupostos del 2017.