Aquest matí ha tingut lloc la primera de les sis sessions organitzades per l'Escola d'Administració Pública de Catalunya i el Departament de Governació, amb la col·laboració de l'FMC i l'ACM, que se celebren arreu del territori i que tenen l'objectiu de donar a conèixer les mesures que permetran a les administracions disposar d'instruments per ajudar les famílies que estan endeutades. L'FMC ha estat representada per Amador Marquès, president de l'Àmbit de Territori, Sostenibilitat i Serveis Urbans de l'FMC i alcalde de Bossòst






15/02/2017

La Llei 4/2016 dóna resposta a la suspensió per part del Tribunal Constitucional dels articles referents a l'habitatge de la Llei 24/2015 de mesures urgents en matèria d'habitatge. Aquesta llei té per objecte l'adopció de mesures en matèria de protecció del dret a l'habitatge i serveis socials, així com la regulació dels procediments extrajudicials de resolució de conflictes derivats de les relacions de consum, en relació amb les persones que es troben en situació o en risc d'exclusió residencial.

Les jornades estan adreçades principalment a tècnics d'oficines locals d'habitatge, tècnics de serveis socials, responsables jurídics i càrrecs electes en general, per informar de les mesures que permetran a les administracions disposar d'instruments per ajudar les famílies que estan endeutades, ampliar el parc públic d'habitatges i evitar els desnonaments.

Amador Marquès, president de l'Àmbit de Territori, Sostenibilitat i Serveis Urbans de la Federació de Municipis de Catalunya i alcalde de Bossòst, que ha intervingut en la inauguració juntament amb Miquel Buch, president de l'ACM i Carles Sala, secretari d'Habitatge i Millora Urbana, i presidida per la consellera de Governació, Administracions Públiques i Habitatge, Meritxell Borràs, ha destacat que "aquesta llei, aprovada per unanimitat, respon al buit generat per la suspensió de determinats preceptes de la seva antecessora llei 4/2015, de mesures urgents per afrontar l'emergència en l'àmbit de l'habitatge i la pobresa energètica; una suspensió que, recordem, va ser acordada pel Tribunal Constitucional en el tràmit del recurs interposat per part del govern central". "Dit això, no podem obviar ara que la primera regulació que el Parlament va aprovar per fer front a les situacions de pobresa i exclusió va ser desatesa en termes econòmics i pressupostaris; aquesta desatenció ens obliga ara a actuar amb mesures extraordinàries i d'emergència, superant a més la dificultat afegida de l'obstacle jurisdiccional: ens referim a la Llei 18/2007, de 28 de desembre, del dret a l'habitatge, que avançant-se en el temps fixava les grans línies de les polítiques públiques en matèria d'habitatge que, d'haver-se executat, haurien minvat la precària situació a la qual van atendre la Llei 4/2015 i ara la Llei 4/2016".

Ha continuat la seva intervenció afirmant que "el que tenim davant són famílies que es troben a l'atur, que reclamen una resposta en clau normativa i en clau social i els poders públics han d'exercir les seves competències per intentar resoldre aquesta elevada taxa de pobresa i de risc per a la convivència".

Amador Marquès ha acabat recordant que "ens hem posat d'acord perquè aquest tercer intent sigui el bo, i perquè sigui el bo haurem de treballar de valent per assegurar l'eficàcia de les previsions de la llei; d'això es tracta i d'aquí la convocatòria d'aquests jornades: no oblidem que la utilitat d'aquesta llei depèn de la col·laboració entre les administracions públiques i dels compromisos de coresponsabilitat pressupostària i financera entre els governs locals i el govern de la Generalitat; i en això la Federació de Municipis de Catalunya sempre tindrà la porta oberta".

Les següents sessions tindran lloc a Tarragona el 16 de febrer, a Girona el 17 de febrer, a Vic el 20 de febrer, a Barcelona el 22 de febrer i a Lleida el 24 de febrer