En una sessió de l’Àmbit de Desenvolupament Econòmic i Ocupació de l'FMC celebrada dijous 27 d'abril, i dedicada de manera monogràfica a debatre sobre el futur del turisme a Catalunya, el director general de Turisme ha presentat les línies estratègiques del Departament d’Empresa i Coneixement per als propers anys






27/04/2017

En la seva intervenció, ha defensat la complicitat de tots els agents turístics i les administracions en la definició del nou Model de Turisme a Catalunya: "La clau de l’èxit serà la capacitat d’innovació i la persecució de l’excel·lència per situar la indústria turística en els primers llocs en la lluitat per la competitivitat". En aquest sentit, ha posat l’accent en la importància i el pes de la indústria turística en l’economia del país, amb un 12% del PIB i generadora d’un 13% de l’ocupació, i com a motor de les polítiques socials, destacant la seva derivada en l’economia col·laborativa.

La primera part de la seva exposició s’ha centrat en els reptes del sector des de la perspectiva global a la local: garanties de seguretat, a la vista dels múltiples atemptats que sacsegen Europa, i que impacten sobres els fluxos turístics a nivell mundial; la competència dels països emergents d’Àsia i el Pacífic; l’adequació a uns nous consumidors, més exigents des del punt de vista tecnològic i innovador, amb hàbits de consum turístic on line iI les conseqüències i els riscos de l’oligopoli de les grans plataformes turístiques; la sostenibilitat del turisme, amb una mirada ampla: mediambiental, cultural, social i econòmica; el coneixement del sector de manera prospectiva i amb intervencions anticipatives, que requerirà la creació de clústers universitat-patronats de turisme-indústria i més inversió en formació; i l’exigència d’una societat garantista que, de manera implícita, poc comportar procediments administratius complexos i pocs facilitadors de l’activitat econòmica.

En la segona part de la presentació, el director general ha fet referència als instruments per redefinir el futur model turístic català: revisió dels vigents 'Pla de màrqueting de Catalunya' i 'Pla Estratègic de Catalunya'; elaboració d’un Pla territorial interadministratiu, interdepartamental i amb perspectiva transversal; elaboració d’un Pla d’intel·ligència turística a Catalunya; i disseny de Plans de foment del turisme al territori: revisió de les destinacions turístiques madures i potenciació de destinacions singulars.

La sessió ha conclòs amb el compromís d’ambdues administracions de col·laborar per definir conjuntament les estratègies futures del sector a Catalunya.

Com a informació complementària d’interès, el director general ens ha facilitat la Conferència de l’honorable conseller d’Empresa i Coneixement, Jordi Baijet, pronunciada el proppassat 24 d’abril de 2017 (document adjunt).