La desocupació juvenil ha esdevingut un greu problema en tots els països de l'OCDE amb una proporció mitjana del 13,9% però que en molts dels països se situa per sobre del 20%. Davant d'aquest escenari, els contractes d'aprenentatge o de formació s'han demostrat com un efectiu instrument per facilitar la transició dels joves del món acadèmic al mercat laboral. I l'àmbit local pot tenir un paper clau en l'impuls d'aquest tipus de contractes pel seu posicionament estratègic entre ocupadors, joves i institucions educatives






28/09/2017

A partir de l'anàlisi d'experiències reeixides de ciutats i regions d'arreu del món en la promoció de programes de contractes formatius, aquesta publicació formula un conjunt de mesures per tal que els governs locals enforteixin el seu paper de lideratge en aquesta matèria: articulant xarxes de col·laboració entre actors locals (empresaris, institucions educatives, sindicats, societat civil, govern local, etc.) al voltant de l'ocupació, oferint assessorament a les petites i mitjanes empreses per a la tramitació d'aquest tipus de contractes, aprofitant el posicionament "sobre el terreny" dels serveis municipals de benestar social per atreure la participació dels joves d'entorns desfavorits, introduint incentius fiscals per a les empreses participants, i promovent campanyes informatives que posin en valor l'oportunitat que suposen aquest tipus de contractes.

Experiències com el hub d'aprenentatge de les àrees metropolitanes de Manchester i Leeds, el servei de contractes d'aprenentatge a la zona rural de Nordland (Noruega), el programa de contractes d'aprenentatge de l'empresa ABN Gorup a la regió australiana de Western Australia o el programa d'aprenentatge mitjançant el Projecte Urbà de Tecnologia de la ciutat nordamericana de Philadelphia són exemples de l'efectivitat i de les múltiples formes que pot adoptar el paper de les administracions subnacionals en aquest tipus de projectes.