Sobre la base de l’experiència Castell-Platja d’Aro-s’Agaró s’analitzen els factors d’èxit del projecte de mediació en l’oci nocturn. Aquesta iniciativa, basada en el diàleg, la no-violència i el protagonisme de les persones implicades, va néixer amb l’objectiu d’evitar els conflictes de baixa intensitat entre veïns i locals d’oci que que estiu rere estiu es repetien per causa de sorolls i molèsties






15/12/2017

Fins aleshores només hi havia interacció sobre la base de les denúncies dels veïns i de l’actuació puntual dels serveis policials, per tant, no s’havia tingut l’oportunitat de parlar amb les persones implicades. En aquest sentit, el fet que durant la nit no hi hagi cap altre servei públic a part del policial i el de neteja, fa que no es tingui informació exhaustiva sobre el que succeeix a Platja d’Aro a les zones d’oci nocturn i els conflictes que s’hi donen. Per aquest motiu, només el fet de ser-hi de nit i de matinada ja té una aportació molt valuosa en termes de convivència: per la seva presència per als locals i els usuaris, per l’obtenció d’informació del què passa i que fins ara no es disposava, i pel grau i nivell detallat d’aquest informació i dels fets ocorreguts. De fet, a partir del projecte, es van poder copsar factors que fins ara no s’havien tingut en compte i que poden predisposar a l’aparició d’accidents o d’altres conflictes: espais abandonats on es donava el fenomen del botellón, aparcament d’autocars i baixada d’usuaris joves al mig del carrer amb el perill d’atropellaments, utilització de contenidors de brossa públics per part de restaurants privats, manca de llum en determinats carrers amb el risc de robatoris i agressions, etc.

El projecte de mediació nocturna es va estructurar en tres àmbits d’acció: l’observació i detecció de conflictes, l’anàlisi i la intervenció posterior, i el contacte permanent amb els locals –propietaris i personal–, amb els usuaris –amb una rotació quinzenal– i amb la ciutadania. Els resultats han posat de manifest que tot i que la mediació nocturna no és la panacea, esdevé una mesura complementària d'elevat valor afegit en actuar preventivament sobre les causes del problema i no sobre les conseqüències. De l’experiència desenvolupada es pot afirmar que ha generat confiança amb tots els agents implicats i afectats i que s’ha mostrat útil per a tots els actors, ja que l’han utilitzat els ciutadans, com era d’esperar, però també s’ha activat a instància dels mateixos propietaris de locals de nit.

L’èxit de la iniciativa, segons les dades de la policia de Platja d’Aro, ha permès en el seu primer any de posada en pràctica reduir a la meitat el nombre de trucades d’avisos i de queixes de la ciutadania respecte de l’oci nocturn, i ha confirmat que els serveis de mediació aporten una mirada diferent que permet aflorar els motius dels conflictes, dotant d’eines l’Administració per tal d’afrontar-los amb més garanties; un dels reptes principals és connectar aquest servei amb la resta de serveis del municipi, i això no és gens fàcil ja que l’horari és un handicap molt important.