La crisi econòmica als Estats Units va provocar el tancament d’establiments de cadenes de centres comercials. A partir de l'estudi dels efectes econòmics, fiscals i laborals provocats per aquests tancaments l’informe analitza les externalitats positives que generen els grans centres comercials a nivell local. Els resultats mostren que amb la desaparició d'aquests grans centres els negocis del voltant es veuen perjudicats: alguns també desapareixen i els que perviuen ho fan amb menys vendes i menys treballadors






20/02/2018

D’això es desprèn que els centres comercials constitueixen el pol d'atracció de molts ciutadans que a l'anar-hi també visiten els comerços del voltant.

Les externalitats positives d'aquest tipus d'equipaments comercials porten molts municipis a l'adopció de mesures (per exemple d'exempció o de bonificació fiscals, o d'inversió en infraestructures) per tal d’ajudar a la seva "supervivència" i per a atreure'n de nous. Els autors remarquen que l'adopció d'aquest tipus de mesures sempre ha de ser complementària a la mobilització de recursos del propi sector privat (ja que sinó provoca un efecte substitució), s'ha de fer amb la màxima transparència sobre destinataris i cost, i s'ha de planificar sobre la base d'un càlcul acurat de la rendibilitat de la intervenció pública.