L'objectiu d'aquesta guia és oferir un recull d'eines per gestionar processos de reforma de l'administració local, de diferents intensitats, des d'un enfocament ètic, transparent i participatiu






11/06/2018

El primer instrument és una enquesta de satisfacció comunitària: per tal que sigui realment eficaç cal seleccionar amb representants de les comunitats els ítems a valorar (qualitat dels serveis públics, distribució del pressupost, estat del municipi, etc.). Cal preveure un equip amb les competències tècniques necessàries per dur-la a terme. Es recomana una campanya de difusió per maximitzar la representativitat de les comunitats participants.

El segon instrument són les entrevistes semiestructurades: mètode qualitatiu que combina un conjunt de qüestions predeterminades i preguntes obertes. Requereix: la preparació del qüestionari (que ha d'incloure preguntes tancades, informació demogràfica i preguntes obertes), la determinació de la mostra i l'explotació de les dades.

El tercer instrument són els focus-grups: grups de discussió amb un conjunt de preguntes predeterminades per conèixer l'impacte o la percepció sobre un projecte o política. Requereix: la preparació de les preguntes, la determinació de la mostra, la realització de les reunions (d'uns 90 minuts), l'exposició de les idees força al final de la sessió, i la redacció d'un informe de cada sessió i d'un informe final que resumeixi les conclusions principals.

El quart i darrer instrument són els "Casos de canvi significatiu”: en el marc d’un projecte de transformació d’algun aspecte de la realitat local o d’un servei municipal, aquesta eina, que es pot concretar en una fitxa, permet destacar el canvi més significatiu que ha generat el projecte. La seva utilitat no es circumscriu únicament al projecte en qüestió sinó que, publicant-les, es pot generar un corpus de coneixement per millorar l’efectivitat en el disseny de projectes i estratègies de transformació.