Resolució de 13 de setembre de 2018, publicada al BOE número 228, de 20 de setembre de 2018

27/09/2018

Amb el pas dels anys la resolució de la Presidenta de l'Institut Nacional d'Estadística i de la Direcció General per l'Administració Local, de 25 d'octubre de 2005, per la qual es dicten instruccions tècniques als Ajuntaments sobre la revisió anual del Padró municipal i sobre el procediment d'obtenció de la proposta de xifres oficials de població ha quedat obsoleta en alguns aspectes en haver-se creat, amb posterioritat a 2005, noves incidències de coordinació dels padrons municipals. Malgrat que els diferents acords del Consell d’Empadronament es difonen a tots els ajuntaments puntualment i estan disponibles a l'aplicatiu d'Internet IDA-Padró, és necessari la seva actualització, per tal d’aglutinar tots els canvis i determinar el lloc de referència en el qual es publicaran i mantindran permanentment actualitzades les incidències que afecten el procediment de xifres, les possibles noves claus d'al·legació, o els requisits per emplenar adequadament el fitxer d'al·legacions, que no pot ser altre que el mateix aplicatiu IDA-Padró.

Així mateix, i després de l'entrada en vigor de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques i de la Llei 40/2015, d'1 d'octubre, de règim jurídic del sector públic, que disposen l'obligació que les administracions públiques es relacionin entre elles a través de mitjans electrònics, desapareix la possibilitat de l'intercanvi de fitxers per altres vies que no ho siguin, establint-IDA-Padró com l'únic mitjà possible per a l'intercanvi dels fitxers del procediment de xifres.

Un altre aspecte que ha quedat desajustat és la data d'enviament del fitxer de variacions HppmmmIA.3aa, com a conseqüència del canvi introduït per l'article 35.1 de la Llei Orgànica 5/1985 del Règim Electoral General el que, al costat de la variabilitat anual del calendari del procediment de xifres, aconsellen que el mateix es determini anualment, en l'última reunió del Consell d'Empadronament de l'any anterior, difonent així mateix a través de IDA-Padró.

Finalment, s'ha suprimit la clau d'al·legació «ALTRES», creada com un calaix de sastre per a possibles situacions no previstes, perquè a la pràctica el seu tractament ha estat idèntic a la resta de claus que impliquen la càrrega de l'al·legació a la base de l'INE, generant falses expectatives sobre la seva consideració i podent donar lloc a la generació de duplicitats o baixes indegudes en altres municipis. Per contra, cada vegada que ha estat necessari preveure alguna nova casuística s'ha creat una nova clau específica per a ella.