ODS número 9 Indústria, Innovació i Infraestructures, ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 16 Pau, Justícia i Institucions sòlides

Ja fa anys que les agències de transports públics van incorporant noves tecnologies per millorar l'eficiència i la qualitat del servei que ofereixen

En pocs anys ens hem familiaritzat amb la presència d’indicadors de temps d'espera a les parades/estacions, amb la disponibilitat d’aplicacions per facilitar la planificació dels desplaçaments o amb la consulta de possibles incidències en el servei a través de les xarxes socials






07/04/2025

Ara la intel·ligència artificial permet anar uns quants passos més enllà obrint noves possibilitats, moltes encara per descobrir, que possibiliten prendre decisions més adequades i més ràpides, utilitzar els recursos de manera més eficient i efectiva, publicar la informació a temps real i de manera autònoma, i explotar un immens jaciment de dades per optimitzar la planificació dels sistemes de transport.

Tot això gràcies a les funcionalitats que ofereix aquesta tecnologia, com per exemple: l'explotació integrada de dades de diverses fonts d'informació (xarxes socials, sensors, càmeres, dades d'afluència a les estacions, etc.), la predicció sobre la situació del servei en el futur immediat (tenint en compte l’estat del trànsit, els possibles incidents que s'hagin produït, les avaries dels vehicles de transport públic, els retards acumulats, etc.) i, en les circumstàncies que es determinin, l’activació de manera automàtica d’una seqüència d'operacions per informar i per restablir la normalitat en cas d’alguna incidència (avisar als serveis d'emergències, difondre informació a través de les xarxes socials, alertar als serveis de manteniment, redissenyar les rutes dels autobusos, etc.).

És evident que es tracta d'una valuosa oportunitat per fer un gran salt endavant en la qualitat dels serveis de transport i en l'increment del valor de la despesa pública que cap organisme gestor de serveis de transport hauria de desaprofitar.