ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions Sòlides

Tant el personal electe i tècnic de les administracions locals com les entitats del tercer sector comparteixen el convenciment que la qualitat, i no la voluntat de lucre, hauria de ser el principi inspirador de la prestació dels serveis d’atenció a les persones

I malgrat aquesta visió compartida les dificultats per valorar els trets diferencials de les entitats del Tercer Sector Social (TSS) com la proximitat, l’arrelament al territori o la inexistència d’afany lucratiu, fan que vagin perdent terreny davant del sector privat en la quantitat de serveis i volum pressupostari gestionats






23/04/2025

L'estudi identifica com a principals obstacles que dificulten l'adjudicació a entitats del TSS d'aquest tipus de licitacions:

1- L’escàs marge de "maniobra” que tenen les administracions municipals a l’hora d’elaborar els plecs administratius, a causa de: la rigidesa de la normativa, la por al risc d'impugnació, la insuficiència de recursos tècnics i humans per poder explorar altres models de gestió, el treball de forma inercial i poc innovadora, la manca de capacitat per formular indicadors d’eficiència alternatius al cost o la dificultat per objectivar criteris qualitatius.

2- Les dificultats als que s'eenronten les entitats del TSS a l’hora de presentar-se a aquests concursos públics per: la manca de recursos tècnics i humans per preparar les licitacions, la insuficiència de personal per poder detectar tots els concursos que es convoquen, la manca de circuits de treball intern, la manca d’una tresoreria potent o la freqüència dels canvis organitzatius interns.

Per tal de salvar aquestes traves hi ha administracions locals que estan explorant altres formes de gestió diferents a la contractació pública que, si bé es troben en una fase molt incipient, poden esdevenir una oportunitat per facilitar la implicació de les entitats del TSS en la prestació de serveis públics. Aquestes formules "alternatives al mercat" són la concertació, sistema de provisió de serveis mitjançant el qual els serveis socials de titularitat privada passen a formar part de la Xarxa de Serveis socials d’Atenció Pública, i la gestió delegada, un sistema de provisió de serveis socials mitjançant el qual els serveis socials de titularitat pública els gestionen persones privades.

Més enllà del model de gestió, l'experiència del món local nacional i internacional permet identificar altres oportunitats de millora de la qualitat d'aquests serveis que han demostrat la seva efectivitat, com són: l’impuls en la formació dels equips tècnics (municipals i del tercer sector), l'intercanvi de bones pràctiques, la creació d'espais de coordinació interdisciplinars que permetin recollir les diferents mirades (tècnica, administrativa, jurista, econòmica) que intervenen en aquest tipus de licitacions o la cerca de fòrmules per objectivar i quantificar els factors qualitatius del servei, per la qual cosa és recomanable comptar amb la col·laboració de les pròpies entitats del tercer sector.