ODS número 11: Ciutats i Comunitats sostenibles i ODS número 16: Pau, Justícia i Institucions sòlides

El 28 de maig del 2023 es van celebrar les darreres eleccions locals i, d'acord amb la legislació electoral, els membres dels governs cessants van entrar en funcions per poder exercir l'administració ordinària fins a la presa de possessió dels seus successors

El concepte d'“administració ordinària” és la clau per comprendre què poden fer i què no les corporacions locals en funcions






30/05/2025

L’article 194.2 de la Llei orgànica 5/1985, de 19 de juny, del règim electoral general (LOREG) estableix que, una vegada finalitzat el mandat, els membres de les corporacions cessants continuaran les seves funcions únicament i exclusiva per a l'administració ordinària fins a la presa de possessió dels seus successors. Això, a la pràctica, significa que no poden: adoptar acords per als quals legalment s'exigeixi una majoria qualificada, crear òrgans desconcentrats i òrgans complementaris, aprovar o modificar instruments de planejament de desenvolupament ni convenis urbanístics, aprovar o modificar ordenances o reglaments, aprovar o modificar el pressupost, establir nous serveis públics, modificar els instruments d'organització dels recursos humans (plantilla de personal, relació de llocs de treball, oferta d'ocupació pública, acords reguladors de condicions de treball, convenis col·lectius, plans d'ocupació, etc.), adquirir o arrendar béns immobles, o adoptar actes rellevants en matèria de contractació pública.

En canvi, si que tenen permesos els actes que: siguin continuació o execució d'altres relacionats amb procediments iniciats abans del període d'administració ordinària, actes necessaris per garantir el bon funcionament dels serveis municipals, actes sotmesos a terminis peremptoris que, en cas de no adoptar-se, poden ocasionar perjudicis a l'ajuntament, o actes relacionats amb assumptes que requereixen una resposta urgent. A tall d'exemple es poden esmentar: la classificació d'ofertes i l'adjudicació de contractes, el nomenament i la contractació de personal, l'atorgament de subvencions, dictar bans, la formalització de convenis, l'exercici d'accions judicials i administratives en defensa dels béns i els drets de la corporació, el nomenament de funcionaris de carrera i la contractació de personal temporal, o la incoació i la resolució de procediments sancionadors.

En conseqüència, tots els actes que no tinguin cabuda en algun dels grups esmentats en el paràgraf anterior estan vedats als òrgans en funcions de les corporacions cessants. Ara bé, en trobar-nos davant d'un concepte jurídic indeterminat en temes que no encaixin exactament en una d’aquestes categories caldrà fer una anàlisi acurada per tal de determinar, a la vista de les circumstàncies concurrents, si l'acte que es pretén dictar pot qualificar-se com d'administració ordinària i, per tant, si existeix habilitació legal per a la seva adopció. Una tasca que en alguns supòsits no resultarà gens fàcil, extrem en el que el recomanable és ser prudents i aplicar la lògica i el sentit comú.