Es publica un decret que desplega la Llei 18/2011, de 5 de juliol, reguladora de l'ús de les tecnologies de la informació i la comunicació en l'Administració de Justícia, pel que fa a les comunicacions i notificacions electròniques, així com a la presentació electrònica d'escrits, documents o altres mitjans o instruments i al trasllat de còpies, en l'àmbit de la competència del Ministeri de Justícia i sense perjudici de les competències assumides per les comunitats autònomes

03/12/2015

Les seves disposicions són aplicables:

a) A tots els integrants dels òrgans i oficines judicials i fiscals.

b) A tots els professionals que actuen en l'àmbit de l'Administració de Justícia.

c) A les relacions entre els òrgans i oficines judicials i fiscals i els òrgans tècnics que els auxilien i la resta d'administracions i organismes públics i les Forces i Cossos de Seguretat.

d) A les persones que per llei o reglament estiguin obligades a intervenir a través de mitjans electrònics amb l'Administració de Justícia.

e) Als ciutadans que exerceixin el dret a relacionar-se amb l'Administració de Justícia a través de mitjans electrònics.

Igualment, cal tenir present que els ciutadans que no estiguin assistits i representats per professionals de la justícia podran triar, en tot moment, que la manera de comunicar-se amb l'Administració de Justícia i la forma de rebre les comunicacions i notificacions de la mateixa sigui o no per canals electrònics. No obstant, estaran obligats a comunicar-se amb l'Administració de Justícia, en tot cas, a través de canals electrònics, els següents subjectes: a) Les persones jurídiques; b) Les entitats sense personalitat jurídica; c) Els qui exerceixin una activitat professional per a la qual es requereixi col·legiació obligatòria per als tràmits i actuacions que realitzen amb l'Administració de Justícia en exercici d'aquesta activitat professional; d) Els notaris i registradors; e) Els qui representin un interessat que estigui obligat a relacionar-se electrònicament amb l'Administració de Justícia; f) Els funcionaris de les administracions públiques per als tràmits i actuacions que realitzin per raó del seu càrrec; i, g) I els que legal o reglamentàriament s'estableixin.

En aquest sentit, expressament s’estableix que tots els advocats, procuradors, graduats socials, advocats de l'Estat, lletrats de les Corts Generals, de les Assemblees Legislatives i del Servei Jurídic de l'Administració de la Seguretat Social, de les altres administracions públiques, de les comunitats autònomes o dels ens locals , així com els col·legis de procuradors i administradors concursals tenen l'obligació d'utilitzar els sistemes electrònics existents en l'Administració de Justícia per a la presentació d'escrits i documents i per a la recepció d'actes de comunicació.

El decret entra en vigor per als òrgans i oficines judicials i fiscals i per als professionals de la justícia el dia 1 de gener del 2016. Per als ciutadans que no estiguin representats o assistits per professionals de la justícia i optin per l'ús dels mitjans electrònics per comunicar-se amb l'Administració de la Justícia i per a aquells que estiguin obligats a això d'acord amb les lleis o reglaments entrarà en vigor l'1 de gener de 2017.