CURS PRESENCIAL Els canals de denúncies i protecció de les persones informadores: reptes i desafiaments
Presentació El 17 de desembre de 2021 va finalitzar el termini per a la transposició de la Directiva (UE) 2019/1937 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d’octubre, relativa a la protecció de les persones que informin sobre infraccions del Dret de la Unió, sense que Espanya hagi complert amb el deure de transposar la directiva.
Aquesta transposició s’ha dut a terme a través de la recent aprovada Llei 2/2023, de 20 de febrer, reguladora de la protecció de les persones que informin sobre infraccions normatives i de lluita contra la corrupció, publicada al Butlletí Oficial de l’Estat de data 21 de febrer de 2023.
Aquesta norma impacta de ple a l’organització i funcionament del conjunt d’entitats del sector públic, i, a més, reforça l’exigència dels plans antifrau en el marc del sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR), atès que entre les mesures de prevenció i lluita contra el frau, la corrupció i els conflictes d’interès es troba l’exigència d’eines per tal que qualsevol persona pugui presentar denúncies (Ordre Ministerial HFP/1030/2021, de 29 de setembre).
Els canals d’informació o de denúncia, conjuntament amb els codis ètics, els portals de transparència i el registre de grups d’interès, previstos a la normativa sobre transparència, conformen els marcs o sistemes d’integritat pública de les organitzacions públiques, tant des d’una perspectiva formal i material, com també organitzativa i funcional.
Un marc en què operen les diferents eines amb l’objectiu de garantir el dret de la ciutadania a la bona administració previst a l’article 41 de la Carta Europea de Drets Fonamentals, i a l’article 30 de l’Estatut d’Autonomia de Catalunya, i configurant-se a la vegada un pilar fonamental per assolir l’Objectiu de Desenvolupament Sostenible 16 de l’Agenda 2030 de l’ONU per Promoure la pau, la justícia i les institucions sòlides, entre d’altres, a través de fomentar la lluita contra la corrupció i la mala administració.
Docents Maria Begoña Ballvé Jerez. Interventora i Compliance officer de l’Ajuntament de Mollet del Vallès. Llicenciada en Dret, diplomada en Gestió i Administració Pública i màster en Prevenció de la corrupció a les Administracions Públiques de la Universitat de Barcelona. Professora a l’Institut Nacional d’Administracions Públiques, coordinant l’assignatura d’Ètica i Integritat del curs selectiu de Funcionaris d’Administració Local amb Habilitació de caràcter nacional, i en el Títol d’Expert en Bon Govern, prevenció de la mala administració i integritat pública de la UB, entre d’altres. Autora de publicacions en aquesta matèria.
Valentín Gómez Sánchez. Secretari de l’Ajuntament de Mollet del Vallés i coordinador de’ l’àmbit d’Economia i Serveis Generals i de Modernització i Qualitat de Serveis.
Llicenciat en Ciències del Treball (UAB) i Graduat social diplomat (UB). Màster en Prevenció de la corrupció de les Administracions Públiques, Bon Govern i Bona Administració. Compliance Públic (UB). Màster en Comptabilitat Pública i Control Intern (UMA).
Professor a l’Institut Nacional d’Administracions Públiques, en l’assignatura d’Ètica i Integritat del curs selectiu de Funcionaris d’Administració Local amb Habilitació de caràcter nacional, i en el Títol d’Expert en Bon Govern, prevenció de la mala administració i integritat pública de la UB, entre d’altres.
Inscripcions
El termini d’inscripció finalitza el dia 11 d’abril de 2023. La inscripció és gratuïta i el nombre de places és limitat. Per a la selecció de les inscripcions, es tindrà en compte la cobertura territorial (s’hi afavorirà la participació del màxim nombre possible d'ens locals), l’adequació al perfil del destinatari de l’acció formativa i l’ordre de recepció de les sol·licituds
Edició 1 | Edició 2
Dates 17 d'abril de 2023
Durada 5 hores
Horari De 9.00 a 14.30
Lloc de realitzacióUPF-BSM (Barcelona School of Management) Universitat Pompeu Fabra Balmes, 134. Barcelona Com arribar-hi
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.