Gestió de la comunicació en crisis i emergències
Objectius
- Identificar situacions comunicatives singulars
- Aprofundir en l’especificitat pròpia de l’entorn públic
- Reflexionar sobre alguns principis de gestió de la comunicació en moments singulars i integrar-los
- Plantejar protocols d’actuació comunicativa en cas de crisi
- Plantejar pautes d’actuació comunicativa per prevenir les crisis
Destinataris
- Responsables polítics.
- Directius i personal amb responsabilitat en las àrees de comunicació, informació i atenció als ciutadans, participació ciutadana i, en general, qualsevol membre de l’organització municipal amb vocació de posar en valor els serveis de la seva institució (serveis socials, mobilitat, joventut, cultura, policia local, qualitat, modernització, informàtica, organització, etc.).
Docents
Loreto Rubio. Doctora en Management Sciencies per l’URL i màster en Direcció pública per ESADE. La seva carrera professional sempre ha estat vinculada a la gestió del màrqueting i la comunicació en entorns públics i socials. Va ser directora de Relacions Externes i Qualitat al Sector de Mobilitat i Seguretat de l’Ajuntament de Barcelona. Actualment és sòcia directora del grup GAPS Innova – Sinergia Value.
Ferran Ramón-Cortés. Llicenciat en ciències econòmiques per ESADE. Exdirector general de TIEMPO BBDO. Consultor de comunicació.
Especialista en comunicació personal, interpersonal i interna. Imparteix seminaris i tallers de comunicació en universitats, empreses i institucions.
Autor de diversos llibres sobre comunicació, entre els quals destaca L'illa dels cinc fars.
Programa
L’entorn institucional: una gestió singular
1- Situacions singulars:
· Comunicació del risc i consells a la població
· Comunicació de crisi
· Comunicació en situacions d’emergència
2- La crisi versus l’emergència
3- La crisi empresarial versus la crisi institucional
4- La visió dels ciutadans sobre el risc (exemples: seguretat alimentària i entorn mediambiental)
§ La percepció del risc
§ La percepció de les autoritats
§ Les fonts d’informació
5- El rol dels mitjans i la imatge transmesa pels mitjans de comunicació
6- La gestió de la crisi institucional
La comunicació en moments de crisi
Fases de la crisi
Qui? –El portaveu
Què? –La credibilitat
Com? –L’estratègia
Estructura del discurs
7- La gestió de l’emergència
8- Claus de comunicació generals
Claredat del missatge
Dos nivells: nosaltres i ells
Una oportunitat per fer ”pedagogia”
Identificació del “agents ressonants” de comunicació
La xarxa de seguretat: les relacions comunicatives permanents
Ser proactius: la prevenció de la crisi
Criteris i actuacions bàsiques per gestionar la crisi
1- Visió estratègica de la comunicació externa:
a. La comunicació com a element estratègic de gestió
b. Criteris generals d’actuació:
i. Transparència
ii. Immediatesa
iii. Claredat
iv. Valentia
v. Integritat
2- Gestió de crisi en rumors i falses notícies:
a. Naturalesa del rumor i la falsa notícia
b. Estratègia de resposta:
i. Actuació vs. no actuació
ii. Desmentir vs. desacreditar
iii. Resposta directa o indirecta
iv. Resposta reactiva o estratègica
v. El que dius vs. el que fas: La potència del gest
vi. Resposta inequívoca
c. Actuacions per evitar les falses notícies
i. Anàlisi projectiu de la informació
ii. Models de gestió de la informació (protocol de “temes vius”)
3- Gestió de crisi en notícies reals:
a. Gestió de la confidencialitat
b. Gestió de l’ambigüitat
c. Gestió del temps de resposta
d. Protocols d’actuació
Inscripcions
El termini d’inscripció finalitza el dia 9 de maig de 2008. La inscripció és gratuïta i el nombre de places és limitat. Per a la selecció de les inscripcions es tindrà en compte la cobertura territorial (s’afavorirà la participació del màxim nombre d’ajuntaments possible), i l’ordre de recepció d’aquestes. La formalització de la inscripció es farà per mitjà del formulari que trobareu al web de la Federació: www.fmc.cat.
Edició 1 | Edició 2
Dates 19 i 21 de maig de 2008
Durada 8 hores
Horari 10.00 a 14.30 hores
Lloc de realitzacióFederació de Municipis de Catalunya Via Laietana, 33 6è 1a 08003 Barcelona
GAPS Innova
PlànolFMC.pdf
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.