Curs sobre gestió del gènere a l’Administració local



Descarregar

programa en PDF

 

Curs sobre gestió del gènere a l’Administració local

 

Objectius

 

El curs està pensat per ajudar el personal tècnic dels ajuntaments a utilitzar les eines existents per introduir la gestió transversal de gènere en les polítiques municipals.

 

Els objectius del curs es concreten en:

·         Conèixer l’evolució de les polítiques públiques per a la igualtat de gènere entre dones i homes en l’àmbit europeu.

·          Reflexionar sobre aquesta evolució i el seu impacte en els drets de les dones.

·         Conèixer com s’estan implementant als diferents estats de la Unió Europea les polítiques de gènere.

·         Debatre sobre la capacitat que tenen les polítiques de gènere de garantir majors drets a les dones i als homes en l’àmbit local.

·          Conèixer quina és la realitat de les polítiques de gènere en l’àmbit local català.

·         Reflexionar sobre com es pot introduir la visió de gènere en les polítiques locals, i estudiar instruments concrets.

·         Analitzar bones pràctiques: pressupostos de gènere, plans d’igualtat i polítiques del temps de les ciutats.

 

Destinataris

 

Tot i que l’objectiu final de qualsevol ajuntament que vulgui treballar amb perspectiva de gènere és que TOTS els departaments treballin amb aquesta visió, es tracta d’un procés i com a tal s’ha d’anar pas a pas. Per tant, aquest curs es dirigeix especialment a:

 

·          Personal tècnic ja sensibilitzat en les polítiques per a la igualtat en gènere.

·          Personal tècnic de l’àmbit de serveis a les persones, cultura, esports, economia i tots aquells departaments que tenen una relació més estreta amb les persones (els ciutadans i les ciutadanes de la vostra població).

 

Programa

 

1. Les polítiques de gènere: un repte per a les administracions

1.1. Els canvis socials que han acompanyat l’aparició i evolució de les polítiques de gènere

A) Canvi d'escenari: transformació dels sistemes de benestar.

B) Canvis en els protagonistes. Els homes i les dones del segle XXI.

1.2. El rol que pot jugar l’administració local en aquest nou escenari.

 

2. Evolució de les polítiques per a la igualtat d’oportunitats entre dones i homes

2.1 L’evolució de les polítiques per a la igualtat d’oportunitats entre homes i dones a la Unió Europea

2.3 Espanya i els drets de les dones. El rol de l'Instituto de la Mujer. Els plans per a la igualtat d’oportunitats i la Llei orgànica d’igualtat.

2.4 Evolució de les polítiques per a la igualtat de gènere a Catalunya. El rol de l’Institut Català

de les Dones. Els plans d’igualtat com a eines que estableixen les prioritats polítiques

 

3. Tipologia de polítiques per a la igualtat d’oportunitats de gènere

3.1 Les polítiques d’igualtat en l’accés als drets formals

3.2 Les polítiques d’acció positiva i de discriminació positiva

3.3 Les polítiques transversals de gènere

 

4. Les polítiques de gènere: la implementació de la gestió transversal de gènere

4.1 Què són les polítiques de gènere?

4.2 La realitat europea en la implementació de la gestió transversal de gènere: tendències i dificultats

4.3 Els ajuntaments catalans i les polítiques de gènere

 

5.   Disseny i avaluació de plans d’igualtat amb perspectiva de gènere

5.1 Com integrar la dimensió de gènere en les polítiques municipals?

5.2 Metodologia per a la realització d’un pla per a la igualtat d’oportunitats amb perspectiva de gènere

5.3 Claus per implementar amb èxit un pla d’igualtat en gènere

 

6. Les polítiques de gènere a les ciutats catalanes

6.1 Què vol dir que totes les polítiques municipals poden tenir dimensió de gènere?

6.2 Introducció de la sensibilitat de gènere en les polítiques municipals: voluntat política i formació tècnica

6.3 Bones experiències a Europa

 

7. Eines per a elaborar polítiques de gènere: els pressupostos de gènere

7.1 Pressupostos de gènere: introducció teòrica

A) Per què els pressupostos no són de “gènere neutre”?

B) Els pressupostos de gènere com a eina per a implementar el gender mainstreaming

C) Pressupost de gènere: definició, motivacions i objectius

7.2 Instruments per a analitzar els pressupostos amb sensibilitat de gènere

7.3 Principals instruments i indicadors utilitzats en les experiències internacionals:

A) La proposta australiana

B) La metodologia sud-africana o dels cinc passos

C) La proposta italiana. La ciutat de Gènova com a exemple

 

8. Les polítiques del temps com a opció per construir una ciutat amb sensibilitat de gènere

8.1 Què són les polítiques del temps?

8.2 L’experiència de les ciutats italianes

 

Docent

 

Mònica Gelambí Torrell, doctora per la Universitat Rovira i Virgili. Llicenciada en Ciències Jurídiques per la URV i en Ciències Polítiques i de l’Administració per la URV.

Especialitzada en anàlisi de polítiques públiques, polítiques per a la igualtat d’oportunitats en àmbit local i gestió transversal de gènere. Sobre aquests temes ha realitzat diversos cursos i conferències i ha publicat diversos articles.

 

 


Inscripcions

El termini d’inscripció finalitza el dia 19 de setembre de 2008. La inscripció és gratuïta i el nombre de places està limitat. Per a la selecció de les inscripcions es tindrà en compte la cobertura territorial (s’afavorirà la participació del màxim nombre d’ajuntaments possible) i l’ordre de recepció de les inscripcions. La formalització de la inscripció es farà per mitjà del formulari que trobareu al web de la Federació: www.fmc.cat

Edició 1


Dates 29 i 30 de setembre i 22 i 23 d'octubre de 2008

Durada 20 hores

Horari 9.30 a 14.30 hores


Lloc de realització

IL3
Ciutat de Granada, 131
08018 Barcelona

IL3 (Institut de Formació Contínua de la Universitat de Barcelona)

Plànol

IL3.pdf