Aquest matí està tenint lloc la sessió inaugural d’aquest Seminari de Dret Local de la Federació de Municipis de Catalunya, referent i cita imprescindible per a totes les persones quer treballen en i per al món local, que es desenvoluparà fins al 12 de juny de 2026Aquest espai de reflexió, debat i aprenentatge, amb gairebé quatre dècades de trajectòria, compta aquesta vegada amb la participació de més de 300 persones inscrites, xifra que posa de manifest l’interès i la rellevància que mantenim dins l’àmbit jurídic i administratiu local
10/10/2025
Aquesta edició coincideix amb dues efemèrides especialment significatives: els 40 anys de la Llei de Bases de Règim Local i els 10 anys de les lleis 39 i 40/2015, textos que han estat clau en l’evolució del nostre sistema institucional i administratiu. Aquest doble aniversari ens convida no només a revisar el passat, sinó a projectar el futur amb mirada crítica, experta i col·laborativa. Al llarg del seminari tractarem temes que són al centre de l’agenda local: la contractació pública, l’habitatge, la gestió de dades, la simplificació administrativa, la planificació urbanística, la gestió d’emergències, i la regulació dels municipis rurals, entre d’altres. Ho farem des d’una perspectiva jurídica, però sempre amb la mirada posada en la realitat concreta dels nostres territoris.
La inauguració de la 38a edició del Seminari de Dret Local 2025-2026 ha anat a càrrec de Marc Sanglas, secretari general adjunt de l’FMC, i Juli Ponce Solé, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat de Barcelona i director del Seminari. Sanglas ha agraït a totes i tots la implicació, professionalitat i capacitat de generar un programa d’alt nivell que connecta amb les necessitats actuals de les administracions locals, i també ha reiterat l’agraïment a totes les persones assistents: "el vostre interès i participació són el que dona sentit a aquest seminari i us desitjo unes sessions profitoses, plenes de coneixement, reflexió i intercanvi d’experiències”. A continuació, s’ha presentat l´Anuari del Bon Govern i de la Qualitat de la Regulació 2024 i l’informe de l'actualitat jurídica.
El primer en intervenir ha estat Tomàs Font i Llobet, catedràtic de Dret Administratiu de la UB, amb una ponència sobre la realitat i les perspectives del govern local als 40 anys de l’LRBRL. Ha parlat del paper de la llei en el govern local i com les perspectives de reforma incideixen d' una o altra manera en tots els nivells de l' ordenament. També ha recordat que hi ha una idea general que hauria d’estar present en qualsevol tipus d' iniciativa que imaginàriament pogués produir-se en algun d' aquests àmbits: que la funció essencial de la llei en les matèries del govern local i del règim local s' ha de circumscriure a dos objectius: el primer és el de garantir el contingut competencial i funcional de l' autonomia local, així com els drets i deures de la ciutadania i dels i les electes locals; i el segon objectiu és el d' habilitar, en el que sigui necessari, les ciutats, tots els municipis i els altres ens locals, per a l' ampli exercici de les seves potestats públiques i, en primer lloc, la seva potestat normativa al més alt nivell requerit. Ha conclòs que a partir d'això, els veritables protagonistes de les futures reformes han de ser els mateixos governs locals, en el lliure desenvolupament de tota les seves potencialitats polítiques.
A continuació, Francesc Xavier Forcadell, secretari d’Assessorament Municipal en l’Àmbit legal de la Diputació de Barcelona, ha reflexionat sobre la indefinició del model local territorial a Catalunya. En la seva exposició ha afirmat que som del parer que no es pot afrontar aquesta qüestió i pretendre dibuixar un model si aquest no es planteja a la vegada des de la perspectiva de la planta territorial, el règim jurídic local i prestacional (afegint el marc organitzatiu intern) així com llur sistema de finançament. És a dir, que si no es conjuga tot a la vegada, de manera conjunta, el plantejament esdevé coix.
En la segona part de la sessió, als grups de treball, Alfredo Galán Galán, catedràtic de Dret Administratiu de la UB i director de la Fundación Democracia y Gobierno Local, tracta sobre la responsabilitat dels empleats públics i el non bis in idem; i Gemma Segura, advocada i professora associada de la UPF, analitza els plans urbanístics per a la implantació d’actuacions declarades d’interès general superior.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.