Resolució de 7 de maig de 2026, de la Secretaria d'Estat d'Igualtat i per a l'Erradicació de la Violència contra les Dones, per la qual es publica l'Acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat, de 6 de maig de 2026, pel qual es fixen els criteris de distribució a les comunitats autònomes i les ciutats de Ceuta i Melilla, així com la distribució resultant al desenvolupament del Pla Corresponsables.

20/05/2026

Objecte

Aquesta resolució fa públic l'acord de la Conferència Sectorial d'Igualtat per fixar els criteris de distribució territorial i el finançament del Pla Corresponsables per a l'any 2026.

El Pla Corresponsables té com a finalitat consolidar una política pública que abordi les cures de persones menors d'edat des de la perspectiva de la igualtat de gènere. Busca afavorir la conciliació de les famílies mitjançant un repartiment equilibrat de les responsabilitats entre dones i homes, i entre l'Estat, les famílies i la comunitat.

El Pla es finança amb aportacions de l’Estat i de les comunitats autònomes, i estableix diverses línies d’actuació, com els serveis de cures professionalitzats, la sensibilització social, la formació i l’avaluació de les polítiques públiques.

El Pla compta amb una dotació total de 190 milions d’euros, finançada en un 75% per l’Estat i en un 25% per les comunitats autònomes i ciutats de Ceuta i Melilla.

La transferència de l'Estat destinada a Catalunya per a aquest exercici és de 19.197.867,51 €.

Les comunitats autònomes són les responsables de dissenyar i executar els projectes, podent col·laborar amb ens locals i altres entitats mitjançant subvencions, convenis o contractes.

Poden finançar-se amb càrrec als fons del Pla Corresponsables els projecte i actuacions dins de l’alguna de les següents línies d’actuació:

  1. Serveis de cures professionalitzades: Per a menors de fins a 16 anys (o fins a 21 anys en cas de discapacitat). Poden ser serveis a domicili o en espais públics habilitats (escoles, centres municipals, poliesportius, etc.).
  2. Foment de l'ocupació: Creació de nous llocs de treball en el sector de les cures, especialment per a joves, dones majors de 45 anys i víctimes de violència de gènere.
  3. Sensibilització: Campanyes sobre la corresponsabilitat i el paper dels homes en les cures.
  4. Formació en masculinitats: Tallers i cursos per impulsar models de masculinitat igualitaris (obligatori destinar-hi almenys un 3% del crèdit).

En els processos de valoració d'accés als serveis de cures s'ha de considerar en primer lloc el nivell de renda de les famílies que sol·licitin la participació.

Un cop comprovat el criteri de renda, tindran accés prioritari als serveis les famílies que compleixin algun dels següents requisits:

· Famílies monoparentals o monomarentals.

· Dones víctimes de violència de gènere.

· Famílies amb membres amb discapacitat.

· Unitats en situació o risc d'exclusió social.

· Famílies que cuiden de persones grans o dependents al mateix domicili.

Els requisits bàsics de gestió són els següents:

· Principi d'addicionalitat: Els fons no poden substituir despesa estructural ja existent de l'ajuntament en matèria d'igualtat; han de servir per sumar noves accions.

· Gratuïtat i universalitat: S'ha d'afavorir que les actuacions siguin gratuïtes. El padró municipal no es pot utilitzar com a criteri d'exclusió d'accés als serveis.

· Terminis: Els projectes del 2026 s'han d'executar entre l'1 de gener de 2026 i el 31 de desembre de 2027.

· Imatge institucional: Cal incloure el logotip del Pla Corresponsables i del Ministeri d'Igualtat en tota la difusió i materials del projecte

Pel que fa a les despeses subvencionables, es poden finançar totes les necessàries per al desenvolupament dels projectes, com personal, activitats formatives, materials, equipaments, serveis o difusió. No obstant això, s’exclouen determinades despeses, com les prestacions econòmiques directes a persones o famílies, les despeses de personal estructural i docent dels centres educatius i les despeses dels capítols 6 a 9 del pressupost, tret d'inversions immaterials excepcionals. Les despeses del capítol 1 (personal) només són subvencionables de forma excepcional si corresponen a programes de caràcter temporal vinculats a l'execució del Pla.

En relació amb les taxes, les comunitats autònomes en determinaran les condicions, imports i exempcions, prioritzant les famílies vulnerables i garantint que les famílies en risc d’exclusió social no hagin de pagar.