Reial decret-llei 24/2021, de 2 de novembre, publicat al BOE número 263, de 3 de novembre de 2021
04/11/2021
Mitjançant aquest reial decret llei es transposen les següents directives:
1. La Directiva (UE) 2019/789 del Parlament Europeu i del Consell de 17 d'abril de 2019 per la qual s'estableixen normes sobre l'exercici dels drets d'autor i drets afins aplicables a determinades transmissions en línia dels organismes de radiodifusió i a les retransmissions de programes de ràdio i televisió, i per la qual es modifica la Directiva 93/83/CEE.
2. La Directiva (UE) 2019/790 del Parlament Europeu i del Consell de 17 d'abril de 2019 sobre els drets d'autor i drets afins en el mercat únic digital i per la qual es modifiquen les Directives 96/9/CE i 2001/29/CE.
3. La Directiva (UE) 2019/1024 del Parlament Europeu i del Consell de 20 de juny de 2019 relativa a les dades obertes i la reutilització de la informació del sector públic.
4. La Directiva (UE) 2019/1160 del Parlament Europeu i del Consell de 20 de juny de 2019 per la qual es modifiquen les Directives 2009/65/CE i 2011/61/UE pel que fa a la distribució transfronterera d'organismes d'inversió col·lectiva.
5. La Directiva (UE) 2019/1161, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, per la qual es modifica la Directiva 2009/33/CE relativa a la promoció de vehicles de transport per carretera nets i energèticament eficients.
6. La Directiva (UE) 2021/1159 del Consell de 13 de juliol de 2021, per la qual es modifica la Directiva 2006/112/CE pel que fa a les exempcions temporals relatives a les importacions i a determinats subministraments, en resposta a la pandèmia de COVID-19.
7. La Directiva (UE) 2019/2161 del Parlament Europeu i del Consell de 27 de novembre de 2019 per la qual es modifica la Directiva 93/13/CEE del Consell i les Directives 98/6/CE, 2005/29/CE i 2011/83/UE del Parlament Europeu i del Consell.
8. La Directiva (UE) 2019/2162 del Parlament Europeu i del Consell de 27 de novembre de 2019 sobre l'emissió i la supervisió pública de bons garantits i per la qual es modifiquen les Directives 2009/65/CE i 2014/59/UE.
Aquest reial decret llei entra en vigor el 4 de novembre de 2021, excepte en les regulacions que a continuació s'especifiquen:
a) El llibre primer, sobre bons garantits, les disposicions addicionals primera a tercera i les disposicions finals primera i quarta entraran en vigor el 8 de juliol de 2022.
b) El llibre cinquè, sobre exempcions temporals relatives a les importacions en relació amb el COVID-19, tindrà efectes des de l'1 de gener de 2021.
c) El llibre sisè, de modificació de normes de consum, entrarà en vigor el 28 de maig de 2022, amb l'excepció del que es disposa en l'apartat setzè de l'article 82 respecte a la modificació de l'apartat 5 de l'article 107 del text refós de la Llei general de defensa de consumidors i usuaris i altres lleis complementàries, aprovat per Reial decret legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, que entrarà en vigor l'1 de gener de 2022 referent a la resolució del contracte prevista en l'apartat 5 de l'article 119 ter del mateix text refós.
d) La Modificació del Reial decret llei 19/2018, de 23 de novembre, de serveis de pagament entrarà en vigor el 23 de novembre de 2021.
Del contingut del present reial decret llei destaca el següent:
Es modifica la Llei de propietat intel·lectual per incorporar les Directives europees 2019/789 i 2019/790:
S'actualitza el catàleg de límits als drets de propietat intel·lectual, incloent expressament la "mineria” de textos i dades; la utilització d'obres i altres prestacions en activitats pedagògiques digitals i transfrontereres o la conservació del patrimoni cultural. D'altra banda, s'incorpora al nostre ordenament el límit del plagi, el qual s'aplica a entorns en línia i offline.
S'adopten mesures per promoure l'ús d'obres i prestacions fora del circuit comercial per part de les institucions responsables del patrimoni cultural.
S'aclareix que la reproducció d'obres d'art visuals en el domini públic no donarà lloc a drets de propietat intel·lectual tret que s'apreciï que aquestes reproduccions són obres originals i independents.
Una altra de les principals novetats es troba en la transposició de l'article 17 de la citada Directiva, que ja va ser objecte d'interpretació per la Comissió Europea en les orientacions publicades el 4 de juny. La nova normativa modifica significativament el règim de responsabilitat dels prestadors de serveis per a compartir continguts en línia en matèria de drets de propietat intel·lectual.
Contràriament a l'interpretat pel Tribunal de Justícia de la Unió Europea en la seva recent sentència de 22 de juny de 2021 (aquí), la qual aplicava la normativa anterior, la directiva aclareix que aquest tipus de prestadors duen a terme una comunicació al públic dels continguts carregats pels usuaris disponibles en la plataforma en qüestió.
Conseqüentment, la norma estableix que els prestadors de serveis deuen:
Fer els seus majors esforços per a obtenir una autorització dels titulars de drets;
Fer els seus majors esforços per a garantir la indisponibilitat de les obres i prestacions que siguin reportades pels titulars de drets aportant la informació pertinent i necessària; i
Actuar de manera expeditiva davant qualsevol notificació motivada d'un titular de drets per a inhabilitar o retirar obres i prestacions protegides que hagin estat reportades. Així mateix, els prestadors de serveis hauran de desplegar els seus majors esforços per evitar que les obres o prestacions es carreguin en el futur.
Qüestió destacada és la referència que es realitza en el nou article sobre els continguts que s'emeten en directe, indicant expressament que "els prestadors de serveis per a compartir continguts en línia han d'inhabilitar l'accés als mateixos o retirar-los del seu lloc web durant la retransmissió de l'esdeveniment en directe en qüestió”.
S'estableixen algunes disposicions relatives a la remuneració d'autors i artistes intèrprets o executants en els contractes amb tercers, com ara el principi de remuneració adequada i proporcional o l'obligació de transparència.
Addicionalment, es modifica la Llei de propietat intel·lectual per a incloure l'acció de revisió per remuneració no equitativa i el dret de revocació.
S'inclou una nova regulació per a les transmissions en línia dels organismes de radiodifusió i les retransmissions de programes de ràdio i televisió, d'acord amb la Directiva 2019/789.
Es modifica la redacció actual de l'article 32.2 de la Llei de Propietat Intel·lectual, eliminant l'anomenat "Cànon AEDE” que era de gestió col·lectiva obligatòria i irrenunciable. D'altra banda, s'introdueix un nou dret connex dels editors per als usos en línia de les seves publicacions de premsa per part de prestadors de serveis de la societat d'informació.
Finalment, la norma modifica algunes de les competències de la Secció Primera de la Comissió de la Propietat Intel·lectual.
Pel que fa a la contractació pública, el Llibre tercer modifica la Llei 37/2007, de 16 de novembre, sobre reutilització de la informació del sector públic (article 64). Entre altres preceptes, es modifica l'article 2 per incloure en el seu àmbit subjectiu d'aplicació a les societats mercantils pertanyents al sector públic institucional que, entre altres circumstàncies, duguin a terme la seva activitat en els àmbits definits en la Directiva 2014/25/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 26 de febrer de 2014, relativa a la contractació per entitats que operen als sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals; i actuïn com a operadors de servei públic d'acord amb l'article 2 del Reglament (CE) núm. 1370/2007 del Parlament Europeu i del Consell, de 23 d'octubre de 2007, sobre els serveis públics de transport de viatgers per ferrocarril i carretera. A més, es modifica l'article 3, relatiu a l'àmbit objectiu d'aplicació, per ampliar el concepte de reutilització de la informació a les societats mercantils públiques esmentades, amb finalitats comercials o no comercials diferents del propòsit inicial que tenien aquests documents de prestar serveis d'interès general per al qual es van produir, excepte per a l'intercanvi de documents entre aquestes societats mercantils públiques i la resta de subjectes previstos a l'article 2 que es realitzi exclusivament en el desenvolupament de les activitats de servei públic d'aquests últims; i per excloure de l'àmbit d'aplicació de la Llei als documents produïts o conservats per aquestes societats mercantils públiques, fora de l'àmbit de la prestació de serveis d'interès general o relatius a activitats sotmeses directament a la competència i no subjectes a la normativa de contractació d'entitats que operen als sectors de l'aigua, l'energia, els transports i els serveis postals.
D'altra banda, el Llibre setè, relatiu a la transposició de la Directiva (UE) 2019/1161, del Parlament Europeu i del Consell, de 20 de juny de 2019, per la qual es modifica la Directiva 2009/33/CE relativa a la promoció de vehicles de transport per carretera nets i energèticament eficients, té per objecte garantir que els poders adjudicadors i les entitats contractants corresponents -definits en l'article 88-, tinguin en compte, en la contractació pública relativa als vehicles de transport per carretera inclosos en el seu àmbit d'aplicació, els impactes energètic i mediambiental d'aquests durant la seva vida útil, inclosos el consum d'energia i les emissions de CO2 i de determinats contaminants, amb la finalitat de promoure i estimular el mercat de vehicles nets i energèticament eficients i millorar la contribució del sector del transport a les polítiques en matèria de medi ambient, clima i energia nacionals i de la Unió Europea (article 86). Amb aquesta finalitat, es defineixen les contractacions públiques a les quals serà d'aplicació aquest Llibre setè del Reial decret llei 24/2021, i s'explicita l'àmbit d'aplicació temporalment, sent aplicable només per a aquells contractes respecte dels quals s'hagi enviat una convocatòria de licitació després del 2 d'agost de 2021, o, en els casos que no s'hagi previst una convocatòria de licitació, quan el poder adjudicador o entitat contractant hagi iniciat el procediment d'adjudicació del contracte després d'aquesta data (article 87), es preveu, entre altres definicions, què s'entén per "poders adjudicadors", "entitats contractants", "contractació pública", "contracte de subministrament", "contracte de servei públic" i "contracte de serveis" (article 88), i s'estableixen els objectius mínims de contractació pública i distribució dels mateixos (article 90), així com obligacions de cooperació i informació (article 91).
A més, la disposició final cinquena d'aquest Reial decret llei 24/2021 modifica la Llei 9/2017, de 8 de novembre, de contractes del sector públic (LCSP), per afegir a l'article 328.4 que la Junta Consultiva de Contractació Pública de l'Estat elaborarà i remetrà a la Comissió Europea cada tres anys un informe referit a tots els poders adjudicadors estatals, autonòmics i locals que, respecte de la licitació pública i execució dels contractes d'obres, subministraments, serveis, concessió d'obres i concessió de serveis que estiguin subjectes a regulació harmonitzada, comprengui, entre altres qüestions, si procedeix, "f) Informació requerida per altres normes comunitàries que s'hagi d'incloure en aquests informes". Aquesta mateixa previsió també s'afegeix com a lletra e) en l'article 126.1 del Reial decret llei 3/2020, de 4 de febrer, mitjançant el qual es va transposar parcialment la Directiva 2014/25/UE i la Directiva 2014/23/UE, de 26 de febrer de 2014, relativa a l'adjudicació de contractes de concessió. També, es modifica la lletra a) de l'article 331, relatiu a l'aportació d'informació per les comunitats autònomes i de les ciutats autònomes de Ceuta i Melilla, per incloure a l'informe comprensiu de totes aquelles qüestions esmentades en diferents lletres de l'article 328.4 que han de remetre les comunitats autònomes en format electrònic al Comitè de Cooperació, a través dels seus òrgans competents i respecte dels seus respectius àmbits territorials, amb una periodicitat de -almenys- cada tres anys, la informació prevista en aquesta lletra f) que ha estat afegida.
Pel que fa a l’àmbit fiscal, es modifica la Llei 37/1992, de 28 de desembre, de l’Impost sobre el valor afegit i es modifica el Reial Decret legislatiu 1/1993, de 24 de setembre, del text refós de la Llei de l’Impost sobre transmissions patrimonials i actes jurídics documentats.
Pel que fa a l’IVA, el Llibre cinquè del RDL 24/2021 incorpora al Dret espanyol la Directiva (UE) 2021/1159 del Consell de 13 de juliol de 2021, per la qual es modifica la Directiva 2006/112/CE pel que fa a les exempcions temporals relatives a les importacions i a determinats subministraments, en resposta a la pandèmia de COVID-19. La citada Directiva es va publicar en el DOUE de 15 de juliol de 2021, havia de transposar-se abans de l'1 de gener de 2022 i ampliava l'exempció a les importacions de béns i als lliuraments de béns i les prestacions de serveis efectuades a favor de la Comunitat Europea, la Comunitat de l'Energia Atòmica, el Banc Central Europeu o el Banc Europeu d'Inversions, o els organismes creats per la Unió realitzades per a ús oficial, a les adquisicions de béns i serveis que realitzi la Comissió o un òrgan o organisme creat conformement al Dret de la Unió per a donar resposta a la pandèmia de la COVID-19 en l'exercici de les seves funcions, sempre que els béns importats o els béns i serveis adquirits no s'utilitzin per a realitzar lliuraments ulteriors a títol onerós per part de la Comissió o de l'entitat beneficiària de l'exempció.
Per incorporar aquestes exempcions previstes en la referida Directiva l'article 81 del RDL 24/2021 introdueix, amb efectes des de l'1 de gener de 2021, les següents modificacions en la Llei de l'IVA:
Es dona nova redacció a l'apartat nou de l'article 22 (exempcions en les operacions assimilades a les exportacions), on incorpora un tercer paràgraf que assenyala "Així mateix, s'inclouran en aquest apartat els lliuraments de béns i les prestacions de serveis destinades a la Comissió o a un òrgan o organisme establerts conformement al Dret de la Unió, quan la Comissió o aquest òrgan o organisme adquireixin aquests béns o serveis en l'exercici de les tasques que els confereix el Dret de la Unió en resposta a la pandèmia de COVID-19, excepte en cas que els béns i serveis adquirits s'utilitzin, immediatament o en una data posterior, per a lliuraments ulteriors a títol onerós per part de la Comissió o d'aquest òrgan o organisme.”
Es dona nova redacció a l'article 61 (importacions de béns destinats a organismes internacionals), per a incorporar un tercer paràgraf que declara exemptes de l'Impost "les importacions de béns realitzades per la Comissió o per un òrgan o organisme establerts conformement al Dret de la Unió, quan la Comissió o aquest òrgan o organisme els importin en l'exercici de les funcions que els confereix el Dret de la Unió en resposta a la pandèmia de COVID-19, excepte en cas que els béns importats s'utilitzin, immediatament o en una data posterior, per a lliuraments ulteriors a títol onerós per part de la Comissió o d'aquest òrgan o organisme”.
Pel que fa a l’ITP i AJD, en la disposició final segona del RDL 24/2021 es modifica el Reial decret legislatiu 1/1993, concretament, el seu article 45.I.B), per a incorporar un nou número 33 declarant exemptes de l'impost:
L'emissió, transmissió i amortització dels bons garantits i participacions hipotecàries i certificats de transmissió d'hipoteca regulats en l'RDL 24/2021, així com el seu reemborsament.
Les transmissions d'actius per a constituir el patrimoni separat previst per al cas de concurs de l'entitat emissora i la transmissió de préstecs a una altra entitat de crèdit per al finançament conjunt de les emissions, d'acord amb el que es preveu en l'article 14 de l’RDL 24/2021.
Contingut relacionat
AQUESTA WEB UTILITZA GALETES
Les galetes són importants, influeixen en l''experiència de navegació, ens ajuden a protegir la privacitat i permeten realitzar les peticions que ens solicitin a través de la web.
Utilitzem galetes propies, aquestes són estrictament necessàries per el funcionamint bàsic de la web i, per tant, sempre estan actives. Altrament, també utilitzem galetes de tercers, aquestes són opcionals i es poden configurar des de la opció de Configurar Galetes.
Més informació en la nostra Política de Galetes.
Galetes estrictament necessàriesAquestes galetes són essencials per al funcionament del lloc web i no poden desactivar-se en els nostres sistemes. S'ajusten en resposta a les seves accions per proporcionar serveis com la personalització de les preferències de privacitat, la iniciació de sessió o l'ompliment de formularis.
Galetes de tercersAquestes galetes ens permeten rastrejar les visites i les fonts de trànsit, el que ens habilita per avaluar i millorar el rendiment del nostre lloc web.