Reial decret 95/2022, d¡1 de febrer, publicat al BOE número 28, d'1 de febrer de 2022

03/02/2022

Aquest reial decret regula i dota de caràcter educatiu al primer cicle de 0 a 3 anys.

La finalitat d'aquesta etapa, tal com assenyala el reial decret, és contribuir al desenvolupament físic, afectiu i social dels nens i les nenes, al seu desenvolupament cognitiu i artístic i a l'educació per a la convivència. Per a això, el text defineix els objectius, fins, principis generals i pedagògics i competències clau per a educació infantil, així com les competències específiques, criteris d'avaluació i sabers bàsics de cadascuna de les tres àrees en les quals s'organitzen aquests ensenyaments (creixement en harmonia, descobriment i exploració de l'entorn i comunicació i representació de la realitat).

El decret indica que aquesta etapa haurà de contribuir al fet que els menors adquireixin autonomia personal i elaborin una imatge de si mateixos positiva, equilibrada i igualitària, lliure d'estereotips sexistes o discriminatoris, a més d'aprendre el moviment, la comunicació, el llenguatge, les pautes elementals de convivència i relació social i el descobriment de l'entorn i dels éssers vius que en ell conviuen.

Amb la finalitat d'estendre l'accés a l'escolarització en aquesta etapa, el decret estableix la gratuïtat del segon cicle (de 3 a 6 anys) i la seva progressiva extensió al primer cicle, prioritzant l'accés de l'alumnat en situació de risc de pobresa i exclusió social. A més, es garanteix l'atenció i detecció precoç que les desigualtats de diversos orígens tenen sobre l'aprenentatge per a establir els reforços i el suport educatiu que cada alumne necessiti.

A partir d'aquests ensenyaments mínims, les administracions educatives de les comunitats autònomes, en l'exercici de les seves competències, establiran el currículum de l'educació infantil i el professorat serà qui adapti i contextualitzi aquests ensenyaments als nens i nenes que conformen el grup.