Acord GOV/19/2022, d'1 de febrer, publicat al DOGC número 8598, de 3 de febrer

03/02/2022

El 21 de juliol de 2020 el Consell Europeu va aprovar la creació del programa Next Generation EU per estimular la recuperació econòmica i la reparació dels danys causats per la pandèmia de COVID-19 i construir l'Europa de la nova generació, impulsant la transició ecològica, digital i resilient dels països membres de la Unió Europea. Un dels instruments financers que preveu el programa és el Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR).

El Mecanisme de Recuperació i la Resiliència, establert a través del Reglament (UE) 2021/241 del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de febrer del 2021, és el nucli del fons de recuperació i, d'acord amb el principi de bona gestió financera, l'article 22 obliga els estats membres a incloure, en els plans de recuperació i resiliència que presentin, el disseny d'un sistema que estableixi mesures adequades per protegir els interessos financers de la Unió Europea. Han d'incloure en particular la prevenció, la detecció i la correcció dels conflictes d'interès, la corrupció i el frau en la utilització dels fons atorgats. A aquest efecte, els estats membres han d'establir un sistema de control intern eficaç i eficient i recuperar els imports abonats erròniament o utilitzats de manera incorrecta. Els estats membres poden recórrer als sistemes nacionals habituals de gestió pressupostària.

Per accedir al MRR, que assigna a Espanya fins a 140.000 milions d'euros entre 2021 i 2026, l'Estat va haver de presentar un pla on definia els programes d'actuació previstos i l'estratègia per afrontar els seus reptes específics. Aquest és el Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR), aprovat pel Consell de la UE el 13 de juliol de 2021, i recull el conjunt d'inversions que es realitzaran, majoritàriament entre 2021 i 2023, i el programa de reformes estructurals i legislatives previstes.

Per fer efectives les iniciatives plantejades al PRTR, les administracions públiques han d'adaptar els procediments de gestió i el model de control. Algunes mesures d'agilització es van establir mitjançant el Reial decret llei 36/2020, de 30 de desembre, pel qual s'aproven mesures urgents per a la modernització de l'Administració pública i per a l'execució del Pla de recuperació, transformació i resiliència.

A més, en el desenvolupament d'un sistema de gestió que facilita la tramitació eficaç de les sol·licituds de desemborsament als serveis de la Comissió Europea, es va aprovar l'Ordre ministerial HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR). En l'article 6 estableix que tota entitat, decisora o executora, que participi en l'execució de les mesures del PRTR ha de disposar d'un pla de mesures antifrau que li permeti garantir i declarar que, en el seu àmbit d'actuació, els fons corresponents s'han utilitzat de conformitat amb les normes aplicables, en particular, pel que fa a la prevenció, la detecció i la correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès. Aquesta Ordre estableix tres actuacions obligatòries dins aquests plans: l'avaluació del risc de frau, la formalització de la declaració d'absència de conflicte d'interessos (DACI) i la disponibilitat d'un procediment per abordar els conflictes d'interès.

Així, en compliment del mandat esmentat, el Pla inclou la declaració institucional per la qual s'assumeix el compromís del Govern de la Generalitat de lluita contra el frau, i defineix les principals accions que cal adoptar per evitar el mal ús o el frau en els recursos financers del PRTR i, d'aquesta forma, prevenir, detectar i establir mesures correctores perquè els recursos financers procedents de la Unió Europea no es malgastin i compleixin amb les finalitats per a les quals estan assignats.

Aquest Pla ha estat elaborat per la Direcció General de Fons Europeus amb la col·laboració de la Secretaria de Govern Obert, la Secretaria d'Administració i Funció Pública, i la Direcció General de Contractació Pública, amb el suport de l'Oficina Antifrau de Catalunya i la Intervenció General. Aquest Pla es configura com un instrument de planificació viu i flexible, en tant que es podrà anar modificant en la mesura que es puguin dictar instruccions, normativa o guies per a l'elaboració d'aquests plans de mesures antifrau, i es pretén que estigui en revisió contínua en relació amb cadascuna de les actuacions plantejades en la lluita contra el frau per perfeccionar-les.

L'estructura de les mesures d'aquest Pla és la que determina l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, al voltant de les quatre àrees clau del denominat cicle antifrau –prevenció, detecció, correcció i persecució– i el Pla serà aplicable, exclusivament, a les actuacions que dugui a terme la Generalitat de Catalunya i el seu sector públic per a l'execució dels fons del MRR, dins de les obligacions establertes en el PRTR.

Aquest Pla aprofita i recull les normatives i els recursos dels quals ja disposa la Generalitat de Catalunya aplicables a efectes d'aquest Pla antifrau, ja que és una administració conscient d'aquesta cultura, i posa en marxa altres mesures eficaces i proporcionades de lluita contra el frau, adoptant una política de tolerància zero amb el frau.

A aquests efectes, s’acorda:

  • Aprovar la declaració institucional, al més alt nivell, per la qual s'assumeix el compromís del Govern de la Generalitat de lluita contra el frau.
  • Aprovar, per a l'Administració de la Generalitat de Catalunya i les entitats del seu sector públic, i també per als consorcis i les fundacions adscrites a la Generalitat de Catalunya d'acord amb la legislació bàsica sobre règim jurídic del sector públic, el Pla de mesures antifrau en l'execució d'actuacions finançades pels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència (MRR). No obstant això, les entitats a què fa referència aquest apartat poden fer servir els sistemes propis de control del frau sempre que compleixin l'article 6 de l'Ordre HFP/1030/2021 i, en tot cas, el Pla de mesures antifrau per a la gestió dels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència aprovat per la Generalitat de Catalunya serà supletori.
  • En el termini de tres mesos des de la publicació d'aquest Acord s'habilitarà, en les bústies ètiques de l'Administració de la Generalitat i del seu sector públic, una pestanya referent als fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència.
  • La Secretaria d'Afers Econòmics i Fons Europeus ha de constituir, en el termini de tres mesos des de la publicació d'aquest Acord, un grup de treball transversal que assumeixi la gestió de les alertes comunicades a la bústia ètica o de les que arribin per altres canals, i que avaluï la possible existència de frau o sospita fonamentada en l'execució d'actuacions finançades pels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència. Aquest grup estarà coordinat per la Direcció General de Fons Europeus, el constituiran persones expertes de les unitats de caràcter transversal dels departaments de la Presidència i d'Economia i Hisenda amb competències en la matèria, i haurà de preveure la participació d'una persona representant del departament afectat del cas objecte d'estudi.
  • La Direcció General de Fons Europeus col·laborarà amb els departaments de la Generalitat de Catalunya, les entitats del seu sector públic, i els consorcis i les fundacions adscrites a la Generalitat de Catalunya, en la implantació de les actuacions que es deriven del Pla de mesures antifrau en l'execució d'actuacions finançades pels fons del Mecanisme de Recuperació i Resiliència a la Generalitat de Catalunya, sens perjudici de les competències que puguin tenir altres unitats.